@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001079, author = {橋本, 裕之 and Hashimoto, Hiroyuki}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 兵庫県の播磨地方に少なからず分布している竜王の舞は王の舞の典型をなぞっている一方、いわゆる王の舞に見られないユニークな特徴をいくつも備えており、個々の祭礼において新しい相貌を派生させていったことをしめしているといえるだろう。本稿はその一端を扱うべく、兵庫県加西市和泉町池上に鎮座する日吉神社の七社立会神事に登場する竜王の舞をとりあげる。日吉神社の竜王の舞は七社立会神事を構成する要素として文脈化されることによって、王の舞が持つ一般的な特徴を踏襲しつつも特異な存在形態を獲得しており、王の舞が個々の祭礼において個性的に展開していった消息の一端をしのばせる。こうした消息は王の舞の芸能史を記述するための、きわめて有効な手がかりを提供しているはずである。 本稿は播磨地方における竜王の舞を概観した上で、七社立会神事の概況を紹介する。また、七社立会神事における七社の中身が変動していたことを提示する一方、日吉神社の竜王の舞のみならず七社立会神事に類似した形式を持つ石部神社の祭礼にかつて登場していた竜王の舞にも言及することによって、日吉神社の七社立会神事における竜王の舞の位置について考察する。その結果として、竜王の舞が七社立会神事に参加する神々、そして人々をも統合する演劇的な装置として文脈化されていた消息が浮かびあがってきた。 七社立会神事における竜王の舞は神輿の立会に伴って場の緊張感が最も高まる瞬間に登場しながらも、喧噪と哄笑を呼びおこすことによって社会的な葛藤の所在を人々に強く意識させる一方、同時にそのような葛藤に斜線を引いてしまうような実践であったと考えられる。すなわち、竜王の舞は七社立会神事じたいが抱えこまざるを得なかった理念と実際の葛藤を人々に意識させつつも同時に横転させる実践であり、七社立会神事を文字どおり構成する方法、いわば神々を繋ぐ者として登場したのである。そして、こうした相貌は依然として王の舞が持つ一般的な特徴を踏襲しているという意味において、王の舞の芸能史にも接続しているのである。, The Ryuo-no-Mai, dragon king dance, which is seen widely in the Harima area of Hyogo Prefecture, follows the typical format of an O-no-Mai (king dance) and yet has many unique characteristics that are not seen in a so-called O-no-Mai. Thus it is reasonable to say that the Ryuo-no-Mai originated new features at each individual festival. In this paper, I attempt to address part of this issue of origination and have chosen the Ryuo-no-Mai presented at Nana-sha Tachiai Shinji (joint Rituals of the Seven Shrines) at Hiyoshi-jinja shrine in Ikegami, Izumi-cho, Kasai City, Hyogo Prefecture. The Ryuo-no-Mai at Hiyoshi-jinja shrine has acquired a unique form which, while following the general characteristics of the O-no-Mai, has become a contextualized component of Nana-sha Tachiai Shinji, so that movements reminiscent of the O-no-Mai continued to develop in an individualistic fashion in each festival. Such movements should provide extremely important keys to the history of performing arts about the O-no-Mai. This paper provides an overview of the Ryuo-no-Mai in the Harima area and then gives a general picture of Nana-sha Tachiai Shinji. Furthermore, I describe how the contents of the seven shrines involved in Nana-sha Tachiai Shinji have changed, and reference not only the Ryuo-no-Mai of Hiyoshi-jinja shrine but also the Ryuo-no-Mai that was formerly presented at the festival at Ishibe-jinja shrine which had a similar format to that of Nana-sha Tachiai Shinji in order to consider the location the Ryuo-no-Mai in Nana-sha Tachiai Shinji of Hiyoshi-jinja shrine. As a result, I found out the movements of the Ryuo-no-Mai were contextualized as dramatic devices that integrate gods and people who participated in Nana-sha Tachiai Shinji. The Ryuo-no-Mai at Nana-sha Tachiai Shinji began at the moment when all the mikoshi were finally ready and the tension was at its highest. It is possible that it strongly reminded people of the existence of social conflict by arousing noise and laughter, and at the same time it served the purpose of eliminating such conflict. In other words, the Ryuo-no-Mai was a performance that reminded people of the conflict between the ideal and the real, with which Nana-sha Tachiai Shinji itself inevitably grappled, but at the same time, it reversed this conflict and served as a way to literally structure Nana-sha Tachiai Shinji by performing as those who integrate gods. In the sense that this follows the general characteristics of the O-no-Mai, it connects the Ryuo-no-Mai to the history of performing arts about the O-no-Mai.}, pages = {157--171}, title = {神々を繋ぐ者 : 日吉神社の七社立会神事における竜王の舞の位置}, volume = {98}, year = {2003}, yomi = {ハシモト, ヒロユキ} }