@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001143, author = {上野, 和男 and Ueno, Kazuo}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, この報告は,儒教思想との関連で日本の家族の特質を明らかにしようとする試論である。考察の中心は,日本の家族の構造と祖先祭祀の特質である。家族との関連においては,儒教思想は親子中心主義,父子主義,血縁主義を原理としているといえるが,この3つの原理が日本の家族や祖先祭祀の原理をなしているかが,本報告の課題である。 結論として,つぎの3点を指摘できる。第1は,日本には儒教的な親子中心型の家族とは異質な夫婦中心型家族が伝統的に広く存在してきたことである。この意味で儒教的な親子中心主義イデオロギーのみならず,夫婦中心主義イデオロギーも存在してきたのである。第2は,日本の祖先祭祀においては父方先祖のみを祀る形態もあるが,母方や妻方の先祖をも祀る型が広範に存在することである。このことは日本の祖先祭祀が父子主義のみによって貫徹されてきたわけではなかったことを意味している。第3に,日本の家族においては,財産を相続し祖先祭祀を担うのは必ずしも血縁によって結ばれた子供に限定されないこと,また,子供たちのなかでひとりの相続者がきわめて重要な位置を占めてきたことである。 したがって,日本の祖先祭祀と家族は伝統的にも現代的にも儒教的な家族イデオロギーのみによって規定され,存在してきたわけではなかったといえよう。儒教的な家族行動規範は,日本社会の基本的な構造が確立した後に部分的に受容されたのであって,これが全面的に日本の家族や祖先祭祀を規定したことはこれまでにはなかったのである。, This report presents a hypothesis that attempts to clarify the distinctive characteristics of the relationship between Confucian ideology and the Japanese family. My primary concerns are the characteristics of Japanese family structure and ancestor worship. Confucian ideology has three principles concerning families: the parent-and-child-centered principle; the father-and-child principle, and the blood relationship principle, and the subject of this report is whether or not these three principles also underlie the Japanese family structure and ancestor worship. I can offer the following three conclusions. First, in Japan, the widespread traditional husband-and-wife centered family differed in quality from the Confucian parent-and-child centered family. That is to say, not only a Confucian parent-and-child centered ideology but also a husband-and-wife centered ideology was present. Second, in Japanese ancestor worship, although some forms worship paternal ancestors only, forms that worshipped the maternal side, or the wife's ancestors, were also widespread. This means that ancestor worship in Japan was not always guided solely by the father-and-child principle. Third, in the Japanese family, those who inherit wealth and preside over the family's ancestor worship are not limited to the children linked by blood relationship, and one heir occupies an extremely important position among the children in the family. It can be said that the Japanese family and ancestor worship, whether traditionally or currently, have not been determined solely by the Confucian ideology of the family. The Confucian family code of conduct was accepted in some measure after the fundamental structure of Japanese society had been established, so Confucianism never wholly provided for the Japanese family structure and its ancestor worship.}, pages = {137--145}, title = {儒教思想と日本の家族 : 家族組織と祖先祭祀を中心に(シンポジウムⅡ 儒教と社会構造を中心に)}, volume = {106}, year = {2003}, yomi = {ウエノ, カズオ} }