@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001271, author = {米谷, 博 and Kometani, Hiroshi}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 江戸時代末期の下総地方における大原幽学の農村指導は、農業技術や日常生活にとどまるものではなく村の伝統的習俗にまで及んでいる。しかし、内容によっては古くからの習慣と対立するものもあり、門人たちの活動はそうしたさまざまな問題を乗り越えて実践されたものだった。そうした習俗改変の形跡は門人たちの墓制にも見ることができる。性学関係者の墓地は各地に設立された教導施設に付随して形成されたが、そこでは在地の墓制とは異なる彼等独自の墓制が行われ、現在まで続いている場所もある。しかし明治期後半以降の性学活動の沈滞化にともなって、各地に残るそれらの墓地も開設当所の意味は薄らぎ、現代的な墓地へと大きく変更されつつあるのが現状である。本稿はそうした性学門人の特徴ある墓制を性学墓として捉え、現状および聞き取り情報も含めて関連する資料をできるだけ紹介することを第一の目的とした。併せてこれまで研究対象とされてこなかった性学墓を、幽学研究の舞台へはじめて登場させようとするものである。 今回紹介した性学墓の事例は、下総地方だけではなく近江や箱根にまで及んでいるが、こうした広がりは性学門人の活動範囲が明治初期に広まったことと対応しており、そういった意味では関係地域にまだ確認されていない墓地が存在している可能性もある。しかし今回確認し得た十件の事例を見ただけでも、性学墓の特徴として頂上を尖らせた墓石、材質は安山岩製、男女別墓域の使用、墓域の土塁囲み、被葬者一人で一基の墓石を建てる、などといった点を見出すことができた。また、近江地方の性学墓では遠隔地でさえも下総と同様の墓制を貫き、あくまでも性学墓にこだわろうとした性学教団の強いこだわりを見ることができた。こうした性学墓の基盤は幽学の時代に始まりを確認できるものの、厳格なまでに規律化されたのは、性学活動が精神修行的側面を強めた二代目、三代目の教主の時代のことだった。, The agrarian leadership of OHARA Yugaku at the end of the Edo Period not only influenced agrarian technology and everyday life, but also had an impact on traditional customs. Signs of his influence are to be seen in the grave systems of disciples, even though the demise of Sei-gaku activities was accompanied by a huge shift as these graveyards located in a number of regions were gradually transformed into modern graveyards. This paper defines the grave systems of these Sei-gaku disciples as Sei-gaku graves, and its primary objective is to introduce the circumstances surrounding these graves and related materials to the greatest extent possible. An examination undertaken of the events leading to their formation has revealed points of difference between Sei-gaku graves and local grave systems, and it has also been possible to confirm that their distribution extends along with Sei-gaku activities to Shiga Prefecture. The goal of these disciples was to obtain graveyards solely for disciples that were independent from the traditional grave systems of the region. This deference with regard to graves became increasingly emphasized in the passing down of this objective to the second generation and third generation of leaders, as illustrated by the construction of increasingly robust earthen mounds and the adoption of standardized forms for gravestones so as to distinguish their graves from others.}, pages = {101--128}, title = {大原幽学門人の墓について(大原幽学と性学教団)}, volume = {115}, year = {2004}, yomi = {コメタニ, ヒロシ} }