@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001294, author = {久須美, 雅昭 and Kusumi, Masaaki}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 研究資料のデジタル化は,とりわけ人文系研究の領域において,新たな方法論の開拓や,これまでにない共同研究スタイルの確立などにつながる大きな可能性を秘めている。その反面,デジタル資料への依存は原本の喪失という危険な側面も併せ持っている。デジタルであることはすなわち,デジタルを解読するハードウェア,ソフトウェアに依存することであり,このようなハード,ソフトは市場の原理で極めて移ろい易いものだからである。 まさに資料デジタル化を始めた世代の責任として,1000年先の世代に研究資料を引き継ぐという観点からデジタル資料の特質を理解し,その妥当な扱い方を検討する必要がある。 それには文書資料における書誌学を下敷きにすることが有効であろう。ここでは,仮にそれをデジタル書誌学と名づけ,デジタル資料の多面的な定義,あるいはハード,ソフトへの依存性を考察する。 また,動画映像資料のデジタル化に先立つべき,映像書誌学の必要性にもふれる。 最後に,デジタル化の実作業の場としてのデータベースについてトヨタ財団の例に基づき考察し,デジタル資料の扱いにかかわる様々なヒューマン・エラーの可能性を明らかにする。また,データベースの延長上にWEBアーカイビングと呼ばれる最近のデジタル資料生成の方向性も検討する。 付録として,筆者が開発した画像データベース構築のためのツールについて紹介する。, Digitization of research materials, especially in the field of social science and humanities, promises the development of new kinds of research methods, and new possibilities for collaborative research. But dependency on digitized material may lead to less attention to―and therefore loss of―the original materials that are digitized. And because digital storage of data is dependent on particular hardware and software, and because that hardware and software quickly become obsolete following technological changes and market demands, it is risky to expect digital storage to be long-lasting. If scholars are to be responsible for introducing new research techniques and methods of access to research data, then they must also accept the responsibility of understanding the current fragility of digital media and attempt to find an proper way of handling digitized materials and data in terms of transmitting it intact to future generations. To do so, my suggestion is that it will be efficient to apply the analogy of “critical bibliography” to such digital material. I refer to this as a “digital bibliography” in my paper. I try to define digital material from various perspectives and to point out issues of hardware―and software―dependence from a practical point of view. I also refer to “cinema bibliography,” meaning techniques that should precede the digitalization of moving picture material. Finally, I describe the various aspects of human error that might occur during the process of digitization by taking an example how the Toyota Foundation currently handles grant database system. I mention, too, a new trend toward Web archiving as an extension of local databases. And, as an appendix, I introduce the “Album Tools” that I created to handle a database of images.}, pages = {57--80}, title = {デジタル書誌学の諸課題}, volume = {117}, year = {2004}, yomi = {クスミ, マサアキ} }