@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001590, author = {井上, 隆弘 and Inoue, Takahiro}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 近年、神楽祭儀の根底にある死霊祭儀としての側面に光があてられている。筆者も前著『霜月神楽の祝祭学』において、静岡県水窪町の霜月祭と呼ばれる湯立神楽の深層にある死霊祭儀としての性格について明らかにした。そうした知見をふまえるなら、同じく死霊祭儀としての性格をもつ念仏踊と神楽の比較研究は必須のものといわなければならない。 本稿は、こうした立場から、水窪における霜月祭と念仏踊の祭儀の構造比較をとおして、両者に共通する死霊祭儀の特徴的な性格を明らかにし、三信遠における神楽や念仏踊の研究に資することを意図したものである。 まず霜月祭についてみると、そこには特有な二重性が見られる。神名帳には一般の神々と区別される形で、ともすれば崇りやすい山や川などのさまざまなマイナーな神霊の名が挙げられ、また死霊の名が公然と記されているのが水窪の特徴である。また、この二重性は湯立や神送りの祭儀にも見られる。死霊を祀る湯立や死霊を送る神送り祭儀が、一般の神々のそれとは明確な区別をもって執行されているのである。 念仏踊について見ると、霜月祭と同様の神名帳を読誦する大念仏などと称される踊りが行われるのが水窪の特徴である。新盆踊においては新霊供養の和讃が重視されるが、それ以外の施餓鬼踊、送り盆などでは神名帳を読誦する念仏のウエイトが高い。このように念仏踊は、神々を祀り鎮めるものでもあるのである。その神々のなかには、在地のマイナーな崇り霊とともに、さまざまな死霊も挙げられている。 このように霜月祭と念仏踊でともに祀り鎮められる死霊のなかでもとくに重視されたのは禰宜死霊である。禰宜死霊は神名帳のなかでも特別の存在であり、念仏踊の送り盆においては、一般の死霊と区別される形で、まず最初に禰宜死霊が送られるのである。 このような禰宜死霊の存在は、村社会における呪的カリスマとしての禰宜の存在の反映であった。禰宜はそのような存在として、さまざまな崇り霊を鎮めたり憑き物を落したりする祈祷を行い、村人の日常生活に欠かせない存在であったのである。 このように禰宜死霊が特出した位置をもっているのが、水窪に代表される三信遠における死霊祭儀の特徴といえるであろう。, In recent years, considerable attention has been given to rituals for the spirits of the dead that lie at the core of kagura rituals. In an earlier work entitled “Shimotsuki kagura no shukusaigaku” (A Study of Shimotsuki Kagura Festivals), the author has identified the nature of rituals performed for the spirits of the dead which are deeply rooted in Yudate kagura called Shimotsuki-matsuri in Misakubo-cho, Shizuoka Prefecture. Based on this knowledge, it is vital that comparative research is conducted between kagura and Nembutsu-odori (Buddhist prayer dances), which also share the characteristic of rituals for the spirits of the dead. In this paper, the author sheds light on the distinctive characteristics of rituals for the spirits of the dead shared by the Shimotsuki-matsuri and Nembutsu-odori in Misakubo by making a comparison of the structures of these two rituals. A further aim of this research is to make a useful contribution to research on kagura and Nembutsu-odori in San-shin-en. An examination of the Shimotsuki-matsuri reveals that it has a distinctive duality. Shrine registers include a list of various minor divine spirits, such as mountains and rivers, that happen to be easier to revere, which are listed separately from the names of ordinary deities. A distinctive feature of the register in Misakubo is that it officially records the names of spirits of the dead. This duality is also found in Yudate and Kami-okuri rituals. Yudate for worshipping the spirits of the dead and kami-okuri rituals which send off the spirits of the dead are performed while making a clear distinction between such spirits and the spirits of ordinary deities. Nembutsu-odori performed in Misakubo is also distinctive for dances like the Dainembutsu, in which the register containing the names of deities is recited as in the Shimotsuki-matsuri. While the Shinbon-odori places emphasis on the recitation of a service for ferocious spirits, in other dances such as the segaki-odori and okuribon, emphasis is given to reciting the names of deities. Thus, the Nembutsu-odori is also a ritual which worships and placates deities. These deities include minor spirits revered locally, as well as various spirits of the dead. In both the Shimotsuki-matsuri and the Nembutsu-odori, spirits of dead priests are given particular weight among the spirits that are worshipped. The spirits of dead priests hold a special place in the register of deities, and in the okuri-bon in the Nembutsu-odori they are distinguished from other spirits of the dead by being sent off at the beginning of the ritual. The inclusion of the spirits of dead priests reflects the supernatural powers that were attributed to priests in village communities. Priests recited prayers in which they placated various spirits and got rid of evil spirits, and so played an indispensable role in the daily lives of the villagers. We may conclude, therefore, the special status given to the spirits of dead priests is a distinctive feature of rituals for the spirits of the dead performed in San-shin-en as represented by Misakubo.}, pages = {257--291}, title = {三信遠における死霊祭儀 : 静岡県浜松市水窪町における霜月祭と念仏踊の比較研究(第Ⅰ部 論考 / 2. 呪術と身体)}, volume = {142}, year = {2008}, yomi = {イノウエ, タカヒロ} }