@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001681, author = {フラッヘ, ウルズラ and Flache, Ursula}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 本論文ではドイツ語圏の日本学の中で行われている神社研究の,創成期から現在に至るまでの概観である。ドイツ語圏の日本学では,日本の宗教についての研究は部分的な領域をなすに過ぎない。神社に限定した研究はさらに稀である。したがって研究の成果は非常に限られている。神社はたいてい神道のその他の研究との関連で言及される。歴史的概観は4つの節に区分されている。第1節では日本についての初期の報告(ケンペル,シーボルトなど)を紹介する。第2節では明治時代から第二次大戦までの研究文献を説明する。明治時代における神社研究に関してフローレンツ,シラー,シューアハマーとローゼンクランツを列挙する。続いて,グンデルト,ボーネルとハミッチュという第二次大戦前の指導的な神道研究者について述べる。彼らがナチスのイデオロギーに近い視点から研究結果を発表したため,戦後には神道と関わる研究がタブー視された。第3節は戦後の研究文献を説明する。神道研究はしばらくの間完全に中止されていたが,ウイーン大学における民俗学を迂回することによって,神道はようやく日本学研究の中に復活した。ウイーン大学を卒業したナウマンが戦後の最も影響力のあった神道研究者となった。さらに,国家と神道の関係を研究したロコバントが神社研究に大きな貢献をした。第4節では20世紀の終わりから現在までの研究文献を紹介する。現在の指導的な神道研究者としてアントーニとシャイドの名前を挙げることができる。 戦争の経験を通じてドイツと日本は同様に過去の克服という問題に直面している。そこでドイツ語圏の日本学で靖国神社に関する論争は特に注目されている。本論文では歴史的概観を続けて靖国神社研究の概説を行う。終わりに神社建築研究について手短かに概略を記す。, In this paper, an overview will be given of works on Shintô shrines in Japanese Studies in Germany. One has to bear in mind that research on Japanese religions is just one of many topics in German Japanese Studies. Furthermore, the research on Shintô or Shintô shrines is again only a sub-topic of Japanese religions. Consequently, the number of works exclusively on Shintô shrines is very limited. However, the topic of shrines often comes up in research on other aspects of Shintô. In the historic overview, first the findings of early researchers such as Kaempfer, Siebold and Pfizmaier will be presented. In the chapter on the Meiji period to World War II, the works of scholars such as Florenz, Schiller, Rosenkranz and Schurhammer will be examined. In addition, the research of scholars who are now seen as being close to Nazi ideology (Gundert, Bohner, Hammitzsch) will be introduced. Because of this connection to Nazi ideology, studies on Japanese Shintô after the war were stigmatized in Germany and neighboring countries. In the chapter on post-war studies, it will be shown how the topic of Shintô is finally taken up again in folklore studies at Vienna University. Naumann, a graduate of Vienna University, becomes the dominant scholar on Shintô in the post-war period. Another researcher who contributes to studies on shrines is Lokowandt who mainly deals with the relationship of Shintô and State. In the chapter that covers the period of the end of the 20th century until now, the works of the two current main Shintô scholars Antoni and Scheid will be presented. In addition, Metze and Manthey who have published single papers on shrines will be considered. As Germany and Japan face the same task of how to come to terms with their past, the problem of the Yasukuni Shrine is of special interest to German Japanology. In the chapter on the Yasukuni Shrine, the works of Gerlitz, Antoni, Pye, Wieczorek and Saaler who study the history as well as the current discussion concerning the Yasukuni Shrine will be presented. The paper closes with a chapter on German studies on shrine architecture. Baltzer has published a very detailed book on Japanese religious architecture. Also, Seckel and Karow discuss shrine architecture in two papers. Taut has published widely on Japanese architecture, but as his work mainly deals with aesthetics it is not very informative concerning shrine architecture.}, pages = {565--585}, title = {ドイツ語圏の日本学における神社に関する研究}, volume = {148}, year = {2008} }