@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001738, author = {小瀬戸, 恵美 and 落合, 周吉 and 増谷, 浩二 and 東山, 尚光 and 坂本, 章 and Koseto-Horyu, Emi and Ochiai, Shukichi and Masutani, Kouji and Higashiyama, Hisamitsu and Sakamoto, Akira}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 本論では,色材分析の新たな試みとして携帯型ラマンイメージング装置を用いた歌川派錦絵版木群とその錦絵の分析の結果について報告する。著者らは,新たな分析手法の適用を目指し文化財測定用に特化した携帯型ラマンイメージング装置を開発した。このイメージング装置を用い,いくつかの版木および錦絵の分析をおこなったところ,黒,赤,青,緑の4色について,有意なラマンバンドを確認した。その結果,黒はカーボン由来顔料,赤は四酸化三鉛(鉛丹),青はプルシアンブルー(ベロ藍),緑はプルシアンブルーと石黄の混合であることが明らかとなった。, In this paper we report the results of a new attempt at studying color material, in which mobile Raman imaging equipment has been used to analyse Utagawa school nishiki-e woodblocks and their nishiki-e. With the aim of applying a new analytical method, specialised mobile Raman imaging equipment has been developed for monitoring cultural properties. Using this imaging equipment, we carried out studies of a number of woodblocks and nishiki-e, evaluating the significant Raman band for the four colors; black, red, blue and green. By this method I discovered that the black was a carbon derived pigment, the red was trilead tetraoxide (red-lead), the blue was Prussian blue, and the green was a mixture of Prussian blue and orpiment.}, pages = {1--20}, title = {ラマンイメージング装置による伊勢市版歌川派錦絵および版木の色材分析}, volume = {153}, year = {2009}, yomi = {コセト, エミ and オチアイ, シュウキチ and マスタニ, コウジ and ヒガシヤマ, ヒサミツ and サカモト, アキラ} }