@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00001930, author = {松尾, 恒一 and Matsuo, Koichi}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 現在の学会では、柳田は伝承資料としての芸能に対して、すなわち民俗芸能研究に否定的であったとするのが大方の理解である。 各地に伝承される歌謡・舞踊・芝居等の芸能、いわゆる民俗芸能が、民俗学の研究対象として立ちあがってくるのは、大正末~昭和初期の頃(一九三〇頃)であったが、そのはじめのころ柳田國男も関わりもち、民間伝承資料としての芸能とその研究に関心と期待を抱いていた。 その後、戦前・戦後に民俗芸能研究は、本田安次をはじめとする研究者により急速な深化・進展を遂げる。その研究は、演劇学(論)の影響を多分に受けたもので、必ずしも柳田の期待に応えるものではなかったようである。 柳田の民俗芸能に関わる著作としては、祭祀の中での芸能の役割や機能を解析した『日本の祭』〔昭和十七年〈一九四二〉〕や、民間の宗教者・芸能者に注目した「妹の力」「巫女考」「毛坊主考」「俗聖沿革史」等があり、芸能研究の上でも重要かつ多くの著述をしている。 これら柳田の芸能に関する研究について、ほぼ同時代にやはり民俗芸能研究の上で大きな著述を行った折口信夫の仕事と比較しつつその特質を明らかにし、さらに、現在の都市化する民間での芸能を対象とする、民俗学的な方法による研究の可能性を探った。, In current academia, Yanagita is considered to be negative about entertainment as a material of tradition, or the study on folk entertainment. From the end of Taisho to the beginning of Showa (around 1930), entertainment such as singing, dancing, performing a play, etc. or so-called folk entertainment handed down in today's regions came to the forefront as subjects of folklore studies. At the beginning, Kunio Yanagita also became involved in the subject, and had interest and expectations in entertainment as a folkloric material and its study. Before and after the war, studies on folk entertainment were deepened and developed more rapidly by researchers including Yasuji Honda. Such studies came mostly under the influence of theater studies (theories), and apparently did not respond exactly to the expectations of Yanagita. As for the works on the folk entertainment of Yanagita, there are “Nihon-no-matsuri” (1942 (Showa 17)), which analyzes the role and the function of entertainment in religious services, and “Imo-no-chikara,” “Miko-ko,” “Kebozu-ko,” “Zoku-hijiri-enkakushi,” etc. which draw attention to religious persons and entertainers in the private sector, which shows that he produced many important works also in the study of entertainment. This article clarifies the characteristics of those studies on entertainment by Yanagita by comparing them with the work of Shinobu Orikuchi, who also left important works in the study of folk entertainment in the same period, and also investigates the possibility of the study by the folkloric method in the studies of entertainment in the currently urbanized private sector.}, pages = {251--264}, title = {柳田国男と芸能研究、柳田国男の芸能研究(第Ⅲ部 術語と概念の地平)}, volume = {165}, year = {2011}, yomi = {マツオ, コウイチ} }