@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:02000020.1, author = {山田, 康弘 and YAMADA, Yasuhiro and 米田, 穣 and YONEDA, Minoru}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Sep}, note = {蝦島(えびしま)貝塚は,岩手県一関市花泉町貝鳥に所在し,蝦島とよばれる独立小丘陵上に立地する縄文時代晩期を中心とした内陸部の貝塚である。蝦島貝塚では,1956年以降数次にわたって調査が行われており,一次および二次調査では57体,三次調査では32体の人骨が出土している。これらの人骨の多くは大洞C2式からA式期の事例とされており,晩期中葉から後葉にかけて形成された連続的な墓域と理解できる。今回,これらの人骨の中から埋蔵属性として埋葬地点が近接するもの,すなわち同一の埋葬小群に含まれると考えられるもの,頭位方向が一致するもの,抜歯型式が一致するものなど,これまで縄文時代の社会構造を検討する上で重要とされてきた埋葬属性について,これが共通する事例をピックアップし,それらの人骨のmtDNAについて検討を行った。その結果,今回検討対象とした事例については,mtDNAのハプロタイプが一致しないということがわかった。したがって,今回検討対象とし,mtDNAの分析ができた6体については,少なくとも母系の系譜的関係にはないということになる。この理由の一つとして,各人骨の年代差ということがあげられるだろう。一方で,較正年代が近い人骨同士の位置関係はどうかといえば,相互に近接しているとは言いがたい位置関係にある。蝦島貝塚における人骨の埋葬属性,年代,mtDNAの分析結果から,どのようなことが考えられるだろうか。可能性の一つとしては,埋葬小群の存続期間は数百年間にわたり,これまでの想定以上に長期間であったということである。そして,可能性の二つめとしては,視覚的・かつ空間的に分節できる埋葬小群を,家族や世帯といった血縁関係者を包摂する既知の人間集団の埋葬地点と捉える理解は間違いであり,実際には縄文人は血縁関係者を埋葬するにあたって,埋葬地点にはあまりこだわらなかったということである。, The Ebishima Shell Mound is located in Kaitori, Hanaizumi-cho, Ichinoseki City, Iwate Prefecture. Since 1956, the Ebishima shell mound has been surveyed several times, and 57 human bones were unearthed in the primary and secondary surveys, and 32 human bones in the tertiary survey. Many of these human bones are considered to be examples of the OoHora C2-type to A-type stage, and are understood to be a continuous burial area formed from the middle to late in latest period of Jomon. Among these human bones, burial attributes such as those with close burial sites, i.e., those that are considered to be included in the same burial subgroup, those that have the same head orientation, and those that have the same tooth extraction type have been examined. Regarding the burial attributes, which have been important in examining the social structure of the Jomon period, we picked up cases that had this in common, and examined the mtDNA of those human bones. As a result, it was found that the mtDNA haplotypes did not match in the cases considered for this study. Therefore, at least the 6 specimens for which mtDNA analysis was possible, which are the subject of this study, do not have a maternal genealogical relationship. One of the reasons for this is the age difference of each human bone. On the other hand, when it comes to the positional relationship between human bones with similar calibrated ages, it is difficult to say that they are close to each other. What can we conclude from the burial attributes, ages, and mtDNA analysis results of the human bones in the Ebishima shell mound? One possibility is that the burial pods lasted for hundreds of years, much longer than previously thought. The second possibility is that the understanding that visually and spatially articulated burial subgroups are burial sites of known human groups that include blood relatives such as families and households is a mistake. In other words, the Jomon people did not pay much attention to the burial site when burying blood relatives.}, pages = {15--33}, title = {[論文] 岩手県蝦島貝塚出土人骨の埋葬属性とmtDNA・年代測定の分析結果からみた縄文墓制の一様相}, volume = {242}, year = {2023}, yomi = {ヤマダ, ヤスヒロ and ヨネダ, ミノル} }