@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002117, author = {松田, 睦彦 and Matsuda, Mutsuhiko}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 小稿はカツオ一本釣り漁の様子を描いて社寺に奉納された絵馬,すなわち「カツオ一本釣り絵馬」を分析することにより,和船時代のカツオ一本釣り漁の実態を明らかにすることを目的としている。文献資料に制約があり,また聞き取り調査に関してもその限界が明らかな対象に対して,画像資料の果たす役割は大きい。とくに生業に関する絵馬は,それが奉納者の生業の繁栄を祈願したものであるがゆえに,実景・実情を反映したものが多いと考えられる。したがって,形式化や誇張,あるいは祝祭的表現などに留意しながらも,絵馬は資料として積極的に活用されるべきである。 高知県内には,他の地域に比べて多くのカツオ一本釣り絵馬が残されている。これらの絵馬は,土佐藩による漁業政策を後ろ盾とした近世におけるカツオ一本釣り漁の発展を背景に,鰹節の流通をとおして経済的結びつきの強かった大坂にその起源があると考えられる。その痕跡は,カツオ一本釣り絵馬が,大坂を中心として生産・販売された船絵馬の構図を受け継いでいることに見て取れる。 小稿では,高知県幡多郡黒潮町上川口の天満宮に残された慶応元(1865)年奉納のカツオ一本釣り絵馬を素材とし,絵馬を聞き取り調査で得られた情報を裏づける担保として用いるのではなく,絵馬そのものを読み込む作業をとおして和船時代のカツオ一本釣り漁の漁場や漁撈具,労働組織,服装,身体技法,そして俗信等について考察した。明らかにし得た範囲は絵馬に描かれた情報を大きく超えるものではないが,描かれた景観に関する地元の人びとの認識や漁師の技法,あるいは服装など,文献調査やインタビュー調査を中心としたこれまでの調査から一歩踏み出す成果も得ることができた。こうした成果は,一方で絵馬そのものの史料的価値を裏づけるものでもある。, This paper aims to reveal the actual situation of pole-and-line bonito fishing in the period of Japanesestyle wooden vessels by analyzing “Katsuo Ippon-zuri Ema,” votive pictures of pole-and-line bonito fishing dedicated to temples and shrines. Image materials play an important role when written materials and interview surveys have limits to what they can discover. Especially, votive pictures concerning occupations are considered likely to reflect actual situations and conditions since they were dedicated by those involved in the occupations in hopes of their prosperity. Therefore, these votive pictures should be positively used in research while taking into consideration the possibility of formalization, exaggeration, and festive expression. In Kochi, compared to other prefectures, more votive pictures of pole-and-line bonito fishing remain. These pictures are considered to have originated from Osaka, with which Kochi had built strong economic ties through distribution of dried bonito against a background of the growth of pole-and-line bonito fishing in the early modern times supported by the fishery policies of the Tosa domain (the government of Kochi). The evidence can been found in the design of votive pictures of pole-and-line bonito fishing which is similar to that of votive pictures of vessels produced and sold mainly in Osaka. This article uses the votive picture of pole-and-line bonito fishing offered to Tenmangu Shrine in Kamikawaguchi, Kuroshio-cho, Hata-gun, Kochi Prefecture, in 1865, not as support for information gathered by interview surveys, but as primary materials to investigate pole-and-line bonito fishing in the period of Japanese-style wooden vessels, including fishing places, fishing tools, working organizations, attires, physical techniques, and folk beliefs. Although the scope of discovery does not significantly extend the information in the picture, the result breaks new ground beyond conventional surveys centered on documentary and interview studies and reveals the understanding of local people about the scene in the picture as well as fishing techniques and attires. These outcomes also prove the worthiness of votive pictures as historical materials.}, pages = {113--131}, title = {絵馬を読む : 和船時代の土佐カツオ一本釣り漁をめぐって(Ⅱ. 生活環境史の試み)}, volume = {181}, year = {2014}, yomi = {マツダ, ムツヒコ} }