@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002257, author = {藤岡, 里圭 and Fujioka, Rika}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 百貨店が成立するまで,小売業は呉服や小間物といった業種ごとに店が形成されていた。したがって,婚礼のための商品を買い求める際,複数の専門店を買い回りながら多くの商品を短期間で購入しなければならなかった。しかし,百貨店が陳列販売を導入し,取扱商品を呉服だけでなく雑貨などにも拡大したことによって,ひとつの店舗内で業種の異なる複数の商品を購入できるワンストップショッピングが可能となった。ワンストップショッピングは,消費者の商品探索の費用を削減し,短期間で複数の商品を購入しなければならない婚礼需要にとっては非常に有効であった。しかし,百貨店の成長とともに店舗面積が広がり,取扱商品が拡大すればするほど,ワンストップショッピングは可能でありながら必要な商品を見つけるための時間が増加し,消費者は商品を効率的に探索することができなくなった。そこで,三越は,御婚礼調度係を設置し,消費者のワンストップショッピングが有効に機能するよう売場を再編成したのである。 大正時代,消費市場が飛躍的に拡大したことによって,百貨店は都市部だけでなく地方都市でも設立されるようになり,また,都市の百貨店が通信販売や出張販売を行うことによって,地方の消費者も百貨店を利用することができるようになった。その中で,婚礼は,百貨店の既存顧客だけでなく,地方客や都市部のこれまで百貨店を利用していなかった消費者にまでターゲットを広げる貴重な機会であった。そして,この婚礼支度という大きな需要に的確に応えた百貨店は,売上高を増加させていったのである。ところが,第一次世界大戦後の景気低迷によって,婚礼需要が抑制されると,自らの立場に相応しい支度をしたいけれども,ある一定の予算内で収めたいという中間所得者層の顧客に対して,三越は,婚礼支度の標準を示し,必要以上の出費を抑える工夫を施した。つまり,百貨店は,顧客層を下方に拡大しながら成長するマーケティング戦略を採用したのである。, Department store was the first modern retailer in Japan. With the growth of modern cities and the industrial development, the department store had innovated retail management. One major innovation was the diversification of their merchandise. Japanese department stores diversified their merchandise after they incorporated the new display format into their converted sales areas. They aimed to expand the range of their merchandise to the extent that they could be ‘one-stop shops’. In this way department stores developed their sales techniques, and expanded the size of their individual stores' sales areas, their number of stores, and their target market to include a broader, middle economic class of consumer. This study shed light on the role of bride's outfit in expanded retail market between 1912 and 1926, through the investigation of cases of Mitsukoshi and Takashimaya, which were popular department stores at the time. Mitsukoshi launched the list of bride's outfit which covered the goods for the newlywed couple. This suggested affordable bride's outfit that customer could buy their new life and which met the traditional bride's rule. There were three-tier price ranges which was 1000 yen, 2000 yen, 3500 yen, according to their budget. Also department stores showed the bride's outfit of celebrities at their point of sales and then attracted customers who wanted followed the celebrities. That was the marketing strategies of department stores and certainly contributed to increase their sales. The bride's outfit was the crucial role to expand the merchandise of department stores and to increase the sales of department stores.}, pages = {127--143}, title = {大正期の婚礼需要と百貨店の発展}, volume = {197}, year = {2016}, yomi = {フジオカ, リカ} }