@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002455, author = {小池, 淳一 and Koike, Jun'ichi}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 文化財レスキューによって救出・保全処置をおこなった資料はどのような可能性を持っているのだろうか。本稿はそれについて博物館展示、とりわけ、国立歴史民俗博物館における展示を対象に考察し、それらが示す「歴史」について述べる。ここでは宮城県気仙沼市小々汐のオオイ(尾形家)とその周辺から救出した資料をその事例としてとりあげる。まず、盆棚については時間の進行に伴って、臨時に設営される先祖祭祀の施設であるが、家屋内でも仏壇とは別の部屋で、神棚と連続するかたちで設営されることが注目される。さらにそこには位牌以外に茶牌など寺檀制度とは異なる経緯によって持ち込まれた先祖祭祀の表象が掲げられる。このことは盆棚が、単なる年中行事の構成物ではなく、オオイという家における先祖祭祀をめぐる「歴史」が埋め込まれている存在であることを示している。次いで薬箱はオオイのみならず小々汐における医薬事情を示す存在で、遠隔地から売薬商によってもたらされた薬を常備するものであった。尾形家における薬とそれに類する医療伝承を併せて考察すると、健康の維持のためにさまざまな情報が集積されていたことをうかがうことができる。それらは日常生活のなかではそれほど意識されていなかったものの、薬箱とそれが収められていた箱階段のなかに封じ込められていた。改めて薬箱を軸にその記憶を確認すると、オオイという家が前近代からのさまざまな医療に関する知識や媒体を積み重ねていく役割を果たしていたことが判明する。これは健全な日常を維持するという生存戦略の「歴史」が薬箱と関連する知識の存在に表出していることを示している。そしてそれは小々汐をはるかに超える東日本一帯に及ぶ広い地域との交流に基づくものであった。定住生活の骨格ともいえるイエの生存・維持のための情報蓄積は、長年にわたる人と情報の移動によって支えられてきた「歴史」の産物であることを示している。, What potential is held by resources rescued and preserved by cultural asset rescue? This report analyzes this question through museum exhibitions, in particular, exhibitions at the National Museum of Japanese History, and relates the "history" indicated by such resources. Here, resources rescued from the Oi household (Ogata residence) in Kogoshio, Kesennuma City, Miyagi Prefecture and in its vicinity are considered as one case. First, bondana Obon altars are facilities set up temporarily for ancestral rites with the passage of time, but the fact that it is set up in a room inside the house different from the one housing the family Buddhist altar, adjoining the family Shinto altar, is worthy of note. In addition to the ihai Buddhist memorial tablet, emblems of ancestral rites not originating in the jidan temple-household affiliation system, such as a chahai memorial tablet, are displayed. This indicates that the Obon altar is not simply a component of an annual event but its existence is filled with the "history" of ancestral rites of the Oi household. Second, the medicine chest represents the pharmaceutical state of Kogoshio, not only Oi, that they had on hand medicines brought from far away by medicine merchants. Analyzing medicine found at the Ogata residence together with medical traditions of the kind, it can be observed that much information was accumulated for the maintenance of health. Though the information not so much in the consciousness of everyday life, it was contained in the medicine chest and the staircase chest containing it. Reviewing the collected memory with the medicine chest as the axis reveals that the Oi household had played the role of accumulating various knowledge and media related to medicine since premodern times. This indicates that the "history" of the survival strategy of maintaining a healthy daily life was made possible by knowledge related to the medicine chest. This was due to interaction with a large area of the entirety of East Japan, far beyond Kogoshio alone. This indicates that accumulation of information for the survival and maintenance of the household, which could be called the framework for settled life, was a product of "history" supported by the movement of people and information over a long period of time.}, pages = {269--283}, title = {[論文] 盆棚と薬箱 : 救出した文化財から「歴史」を考える}, volume = {214}, year = {2019}, yomi = {コイケ, ジュンイチ} }