@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002550, author = {トノムラ, ヒトミ and Tonomura, Hitomi}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本論文は,歴博における「歴史展示におけるジェンダーを問う」という課題提起にたいして,Ⅰ.ジェンダーの語の意味と用法の変化,Ⅱ.表象,の二つの視角から検討し,新たな理論の必要性と,博物館組織のあり方を論じるものである。 ジェンダーの語には,すぐに置き換えられる日本語がない。また,英語の意味自体も,二項対立的な捉え方から,時と場所によるパフォーマティブで変容的な理解へと変化してきた。さらに,日本におけるgenderの用法は,個人のアイデンティティに近く,現段階の日本が高度にジェンダー化された社会であるにもかかわらず,ジェンダー概念を真摯に取り入れる動きは乏しい。 表象の点では,ジェンダー考古学の進展を受けて行われたオーストリアでの先史・原始時代の博物館展示のキャプションの計量テクスト分析,およびマンチェスター博物館において行われた自然史展示の自己点検の成果が注目される。オーストリアの分析によれば,武器を持つ人間は常に男とされており,女性はごく限られた活動に従事し,女性像の表象も,政治・経済・生存活動の中で重要性の低いステレオタイプなものが多いことが論証されている。マンチェスター博物館の事例では,雌より雄の展示が多く,陳列やキャプションを通して「伝統的」なジェンダーロールが社会的に再認識させられていることが明らかになった。 これらの問題に取り組むうえでは,「単一のカテゴリー軸」であるジェンダー,階級,人種などの研究枠組を超え,特定の社会的政治的状況における力の不均衡が重層的に重なり合う形態に着目する,インターセクショナリティの概念が有効であろう。また,ステレオタイプ化した現代のジェンダー・ロールを展示に持ち込まないためには,ジェンダー重視の意識を持つ研究者が一定数に達し,博物館が組織としてジェンダー・エクイティ(均衡)推進の必要性を自覚することも必須である。, This article responds to the question posed by the National Museum of Japanese History: How is gender represented in historical exhibitions? Adopting the perspective that the purpose of museum exhibitions is to serve and inspire the public, the article considers how the museum can develop an effective way to incorporate gendered thinking and methods as it plans its exhibition, represents its artifacts and narrates the materials. The article first clarifies the concept and usage of the term "gender" and then introduces examples of gendered interpretations of archaeological findings and museum of exhibitions. The term "gender" cannot be easily translated into Japanese. Partly because there is no native Japanese term to translate "gender" into, the meaning of jendā in katakana syllabary remains opaque. Moreover, in Japanese, jenda tends to refer to a person's individual identity, not transformaive social or institutional situations, making it difficult to incorporate gendered thinking into effective social change toward greater gender equity. After considering the theoretical advance made by the so-called gender archaeologists, the article turns to a quantitative textual analysis of captions displayed at an Austrian exhibition and an innovative measures taken to expose the highly gendered practice that was found at the Manchester Museum. According to the analysis in Austria, humans carrying tools were typically assumed to be men, and women were involved only in a limited range of activities, with little contribution to political, economic, and survival activities. In the case of the Manchester Museum, there were more exhibits of males than females, and it was found and at both museums, that the stereotype modern gender roles were being socially reaffirmed through the displays and captions. Useful in addressing these issues is the concept of intersectionality, which goes beyond research frameworks such as gender, class, and race to examine how power imbalances in certain social and political contexts are compounded. Moreover, to avoid importing stereotyped modern gender roles into exhibitions, it is essential that the number of researchers who realize the importance of gender increases and that museums recognize the need to promote gender equality as anorganization.}, pages = {429--460}, title = {[論文] ジェンダー研究と歴史展示の課題}, volume = {219}, year = {2020}, yomi = {トノムラ, ヒトミ} }