@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002557, author = {澤田, 和人 and Sawada, Kazuto}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 小稿は,野村正治郎が制作した100点で一組の小袖屛風について,その資料価値を考察するものである。 小袖屛風は,貴重な近世期の小袖裂を少なからず含んでいる。そのため,染織史上,見逃せない存在となっている。その一方で,中々扱いづらい作品群であることも,事実としてある。それは,小袖屛風が再構築されたかたちであることに起因する。小袖屛風は,元来の小袖の各部位を,その部位通りに屛風上に布置して制作されているわけではない。正治郎の作為によって,小袖らしく見えるよう断片となった小袖の裂を再構築しているのである。 このような問題点を踏まえ,まず,屛風上の小袖をどのように再構築しているのか,その傾向を分析した。そして,なぜそのような再構築に至ったのかを議論し,さらには正治郎の制作意図を探ることとした。 すると,従来考えられていたよりも,当初の意匠構成を伝えている作例が多くあることが判明した。もっとも,そうした作例であっても元来の部位を違えている場合が多い。それは,上前を見せるかたちを基本形として正治郎が制作していたことに由来する。そして,その基本形は,当時の着物の図案の形式に負うところが大きいと考えられる。当時の着物の図案の形式を踏まえ,より観賞価値を高めるためにとった表現が,小袖屛風という造形であったと捉えられる。 小袖屛風は着物制作の雛形としての役割を期待されていたが,資料選定には正治郎の描いた小袖の歴史像が色濃く反映されている。このことは,正治郎が著した『友禅研究』の叙述との対照によって明らかとなった。自身の小袖の歴史像を示すこと,それこそが深層にある小袖屛風の制作意図として浮かび上がってくる。, This paper considers the creation of Kosode Byobu by Shojiro Nomura, a set of 100 pieces, as to its value as a resource. Kosode Byobu contains a significant number of valuable kosode fragments from the early modern period. For this reason, it is indispensable to the history of textiles. On the other hand, it is true that this is a group of pieces that is rather difficult to handle. This arises from the fact that Kosode Byobu is a form that has been rearranged. Kosode Byobu was not created by laying each part of the original kosode onto a folding screen in its rightful position. By the purposeful intent of Shojiro, individual kosode fragments were rearranged so that they visually take the form of a kosode. With these issues, we analyzed the trend of how the kosodes on the folding screens were rearranged. We then debated what led to such rearrangement and further decided to investigate Shojiro's intent behind the creation of the screens. In doing so, it became apparent that more pieces than had been previously recognized convey the composition of the initial design. Even so, many such pieces use a fragment as a part it originally was not. This arises from the fact that the fundamental form chosen by Shojiro for his creation was to display the uwamae, the surface that is shown in front when being worn. This fundamental form, in turn, is thought to have been highly influenced by the format of kimono fabric design of the time. Considering the format of kimono fabric design of the time, it can be understood that an expression intended to enhance artistic value took the form of the created Kosode Byobu. Kosode Byobu had been anticipated to fill the role of a sample of kimono creations, however, the selection of resources strongly reflects the history of the kosode as envisioned by Shojiro. This became clear in comparing it with the narrative in Yuzen Kenkyu, written by Shojiro. To demonstrate his own vision of the history of the kosode―this surfaces as the true intent behind the creation of Kosode Byobu.}, pages = {9--36}, title = {小袖屛風の制作意図に関する一考察}, volume = {220}, year = {2020}, yomi = {サワダ, カズト} }