@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002739, author = {日高, 薫 and Hidaka, Kaori}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本稿は,18世紀末から19世紀初頭にかけて制作された西洋銅版画写しの輸出漆器のうち,風景を表したプラークに注目し,その原図と技法に関して検討を加えることによって,輸出漆器特有の問題の一端を示すことを目的とする。筆者はかつて,肖像図蒔絵プラケットの原図となった銅版画の同定と,両者の比較に基づいて,それらの制作事情に関する考察を加えたことがある。今回は,同様の手法で,風景図蒔絵プラークの特徴について考察し,一連の漆器に共通する問題を抽出したい。 風景図蒔絵プラークの中で,共通する画家による銅版画を原画とする作例として,フランス人画家ジャン・バルボーが手がけた版画集に基づいたローマ景観図蒔絵プラークのシリーズを紹介し,多くの作例がまとまって注文された可能性を指摘する。さらに,ロシアの画家マハエフにちなんだ銅版画による作例を取り上げることにより,原図となった版画が蒔絵制作に際してどのように用いられたかを考察する。, Among the export lacquere copies of Western prints made between the late 18th century and the early 19th century, this paper focuses on the plaques showing famous cityscapes or buildings, thus investigating their techniques and original pictures to elucidate part of the issues peculiar to exported lacquerware. In the past, I have conducted studies to identify engravings that became the original pictures for laquer plaquettes of portraits and compare the prints with the laquer plaquettes to clarify their production conditions. I have thus employed the same approach to study the distinctive characteristics of lacquer plaques of landscape scenes, with the aim of extracting issues that a series of lacquerware have in common. Among the lacquer plaques with landscape, I have introduced the series of lacquer plaque with views of Rome on the collection of prints made by Jean Barbault, a French artist. Further, I have deduced that many examples were possibly requested together. Considering the case of engravings associated with Makhaev, a Russian artist, I have discussed how the prints were used as original pictures in the making of the lacquer art.}, pages = {243--269}, title = {[論文] 風景図蒔絵プラークの原図と技法について}, volume = {225}, year = {2021}, yomi = {ヒダカ, カオリ} }