@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002764, author = {森平, 雅彦 and Morihira, Masahiko}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 前近代の日中海上交流史において,日元交流は最も活発に展開されたといわれる。同時代の朝鮮半島と中国の交流も活発だったが,両地域を結ぶ海上交流に関しては体系的な整理が不足しており,とりわけ航路について等閑視されてきた。本論文では,海上交流に注目して中世日本の国際関係を再検討する本研究企画の側面支援として,日元交流を東アジア全体の海上交流網のなかで俯瞰するための補助線を提供すべく,当時高麗と元の間で展開された海上交流と,その利用航路について検討した。 海上を舞台とする当時の両国関係については,その密接な政治関係を背景として,①朝鮮半島近海におけるモンゴルの政治・軍事活動,②公的物流の相互連結,③民間または公権力による貿易という3つの局面が確認される。①②は両国の政治的一体化の進展により生起した,この時代ならではの状況である。特に②では,遼東地方,北中国,南中国との間で多岐にわたる動きがみられた。③に関しては,前時代から続いてきた南中国との貿易に加え,新たに帝都となった大都とその外港直沽を中心とする北中国との貿易が活性化した。 こうした海上交流の航路として,遼東地方とは遼東半島を周回する航路で結ばれた。北中国との間では,朝鮮半島西岸―遼東半島南岸―廟島列島―山東半島北岸―渤海湾岸―直沽をむすぶ航路がメイン・ルートだったと想定される。南中国との間では,南中国と直沽を結ぶ沿岸航路から山東半島北端で遼東半島にむかって分岐し朝鮮半島にいたるルートに加え,前時代まで活発に利用されてきた東シナ海横断ルートが,なおも利用されていたと考えられる。高麗と元の間を結ぶ航路は,前近代の朝中海上交流史上,類のない多様化をみせたのである。, This study examines maritime interaction between the Korean Peninsula under the reign of the Goryeo Dynasty and the Chinese Mainland under the rule of the Yuan Empire from the mid-13th to the mid-14th century with focus on the maritime routes they used. While strengthening political integration with the Goryeo Dynasty, the Yuan Empire was carrying out a variety of political and military activities off the Korean Peninsula, including expeditions against the Japanese. The central authorities of both the Dynasty and Empire transported food and other goods between the Korean Peninsula and the Liaodong Region or North and South China. In addition, trade brought goods between the Korean Peninsula and North China, where the Empire’s new capital of Daidu had been just established, as well as and South China, which had been the major trade destination of the Goryeo Dynasty since the preceding period. At that time, ships from the korean peninsula to the Liaodong Region sailed around the Liaodong Peninsula. Ships to North China seem to have sailed along the south coast of the Liaodong Peninsula to the Shandong Peninsula and traveled along the coast of the Bohai Gulf towards Zhigu, the outer port of Daidu, most of the time. Meanwhile, ships from the Korean Peninsula to South China seem to have either sailed south along the south coast of the Liaodong Peninsula to the Shandong Peninsula and continued to travel south along the coast of North China or sailed south along the west coast of the Korean Peninsula and then crossed the East China Sea.}, pages = {285--312}, title = {[論文] モンゴル時代における朝中間の海上交流と航路}, volume = {223}, year = {2021}, yomi = {モリヒラ, マサヒコ} }