@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00002870, author = {宮内, 貴久 and MIYAUCHI, Takahisa}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 全国の葬儀事業者数は2000年に553社だったが,2020年には2,506社と20年で5倍にまで増加したが,従業員数は2.5倍の増加にとどまっており,2011年から正社員とその他従業者の数がほぼ同じとなった。 福岡市の葬祭事業者は,1999年の事業者数51,従業者数937人(正社員682人,非正規255人)から,2000年代に事業者数は70社まで増加し,2012年に103社,従業者数1,432人(正社員828人,非正規604人)とピークを迎え,その後2割近く減少する。 福岡市の職業別電話帳・タウンページに掲載された葬祭事業者の広告数は,1966年度版の10点から増加を続け,1986年には56点まで増加するが,バブル経済の崩壊により1991年には45点まで減少する。葬儀費用が広告に掲載されるようになったのは2003年であり,家族葬の広告だった。 1990年代末期頃から,他県に本社がある大手の互助会が福岡県内に進出した。そして,他県の互助会が福岡市内の葬祭業社を吸収合併していった。2010年頃から,葬式は一般葬から家族葬が一般化し,葬儀費用そのものが低く抑えられるようになった。 「家族葬」という言葉が初めて『西日本新聞』に掲載されたのは1993年であるが密葬という意味だった。家族だけで葬式を行うという意味での家族葬の初出は2004年である。 「直葬」という言葉が初めて『西日本新聞』に掲載されたのは,2009年である。2020年4月~7月に西日本典礼が請け負った直葬の割合は22.9%だった。 山水社は大手互助会6社を含む約60社との競争の中で,2012年に,家族葬専用式場「すばる斎場」として再スタートさせ,家族葬,小さな葬式の獲得を目的とする戦略を選んだ。, The number of funeral businesses nationwide was 553 in 2000, but increased to 2,506 in 2020, up to five times in 20 years, but the number of employees has only increased 2.5 times, and since 2011 it has been a full-time employee. And the number of other employees was almost the same. The number of funeral businesses in Fukuoka City increased from 51 in 1999 and 937 employees (682 full-time employees, 255 non-regular employees) to 70 in the 2000s, and 103 in 2012. The number of employees of the company peaked at 1,432 (828 full-time employees, 604 non-regular employees), and then decreased by nearly 20%. The number of advertisements for funeral operators posted in Fukuoka City’s telephone directory and town page by occupation continued to increase from 10 points in the 1966 edition to 56 points in 1986, but in 1991 due to the collapse of the bubble economy. Will decrease to 45 points. Funeral expenses began to appear in advertisements in 2003, when it was a family funeral advertisement. From around the end of the 1990s, a major mutual aid association headquartered in another prefecture entered Fukuoka prefecture. Then, mutual aid associations in other prefectures absorbed and merged funeral companies in Fukuoka city. From around 2010, funerals have become more common from general funerals to family funerals, and funeral costs themselves have been kept low. The word “family funeral” was first published in the Nishinippon Shimbun in 1993, but it meant a secret funeral. The first family funeral in the sense that the funeral is held by the family alone was in 2004. The word “direct burial” was first published in the Nishinippon Shimbun in 2009. The percentage of direct burials undertaken by the West Japan Rite from April to July 2020 was 22.9%. In competition with about 60 companies, including 6 major mutual aid associations, Sansuisha restarted as a family funeral hall “Subaru Funeral Home” in 2012, and chose a strategy aimed at acquiring family funerals and small funerals. is.}, pages = {311--335}, title = {[論文] 福岡市の葬祭事業者の動向と地域密着型葬儀社の戦略と活動 : 山水社を事例として}, volume = {234}, year = {2022}, yomi = {ミヤウチ, タカヒサ} }