@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00000510, author = {高橋, 敏 and Takahashi, Satoshi}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Nov}, note = {application/pdf, 「民衆の生活文化史」はどこでも安易に使われる耳慣れた研究テーマである。ところがその中身は,となると,抽象性が前面に出て空疎な民衆・人民概念が横行するのが,残念ながら戦後歴史学の実態ではなかったろうか。 生活文化史を主唱するならば,まず「民衆」を抽象性から解放すべきであろう。歴史創造の主体である民衆はもちろん生身の人間であることを確認すべきである。これらは,支配・被支配の国家論を越えて実在するのである。ひとまず,衣食住という狭義の生活史一例をとってみても、文献史学は長くこれを苦手としてきた。また,これを誇りとするような自己欺瞞の中にいた。民衆の衣食住は,何か文化の底流であり,歴史をリードすることと無縁なものと考えられていた。 抽象性に満ちた民衆万能の人民観と文化無縁の民衆観に挾撃されて、生活文化史は停滞してきたように思われる。 これらを克服するためには,生活文化史概念のゆるやかな検討をくりかえしやらなくてはならない。この作業と同時進行して史料論の一新が図られねばならない。 そして,文献史学からの生活文化史へのこだわりのうえに関連諸科学,考古学,民俗学等との学際的研究が行われねばならないであろう。 このためには、まず,地域史での生活文化史のフィールドワークが積み重ねられていく必要があるのである。 本稿は,上州赤城山麓の村々をフィールドに18世紀後半~19世紀前半にかけて起こった生活文化史上の変革を追求する。 赤城型民家というこの地域特有の住居に凝集されてくる民衆の生活文化の実態を文献史料の見直しを通し,またこれに近世考古学,民具学の成果を援用しつつ,具体相をもって明らかにしたいと思う。, The “Cultural history of people” has been popular and readily used everywhere as a theme for study. When reviewing the contents of such studies, however, it is regrettable that abstract arguments have come to the front, and the concept of people without substance has swaggered in history since the World War II. To advocate cultural history, it may be necessary to release the “people” from the abstract arguments. It should be affirmed that people, who are the substance creating history, are flesh and blood. People exist beyond the theory of nation concerning the ruling and ruled parties. For example, philological history has long been weak in food, clothing and housing, or in life history in a narrow sense. Also, it has been self-deceptive in being proud of the situation. Food, clothing and housing of people have been considered somewhat an undercurrent of culture, and as unrelated to what drives history. It seems that the study of life-cultural history has been delayed by finding itself between a completely abstract view of almighty people, and another view of cultureless people. In order to overcome these conflicts, moderate examination of the concept of life-cultural history should be repeated. In line with this work, theory on historical materials should be totally renewed. In addition to the adherence of philological history to life-cultural history, studies in cooperation with various related sciences, archaeology, folklore, and so on, may be required. To achieve this purpose, at first, life historical fieldworks in the area of regional history should be collected. This paper deals with a great revolution of life-cultural history which occurred from the latter 18th century to the earlier 19th century, concerning villages at the foot of Mt. Akagi in the Jōshū region. I hope this paper will concretely clarify the reality of people's life culture condensed in the Akagi-type farmer's houses specific to this area, through the review of materials of philological history, and with the support of some results of modern-age archaeology and folk tool studies.}, pages = {211--240}, title = {民家の生活文化史 : 赤城型民家の時代と社会(Ⅰ. 歴史研究方法の模索)}, volume = {35}, year = {1991}, yomi = {タカハシ, サトシ} }