@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00000520, author = {阿部, 謹也 and Abe, Kinya}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Nov}, note = {application/pdf, 明治以降100年以上経過した今日,日本人の人間関係は外見上は近代化したように見える。しかし,日常生活の次元では日本人はいまだに伝統的な,ときに呪術的な関係を結んでいる。その関係は先輩,後輩の関係や集団意識,親子の関係の中に示され,個人と世間の間には西欧人には理解できないような深い結びつきがある。 本稿は現在日本人が意識せずに深い結びつきをもっている個人と世間の関係を歴史的に解明しようとするものである。まず現代日本における個人と社会の関係の中で個人が犯した行為に対して,個人はどのような責任を負わされるのかという問題を明らかにし,ついでその関係の歴史的背景を神判の形成と解体の過程の中で探ろうとするものである。 神判はすでに日本書紀にみられ,17世紀までに行われた疑惑解明の方式であり,鉄火や湯起請と並んで古くから入れ札が行われていた。鉄火と湯起請は17世紀に終末を迎えるが,入れ札は19世紀まで残存し,現在でもややレベルは異なるが籤引きという形で残っている。現在の日本人の人間関係の中で世間がもつ意味の大きさは起請の失の条の一部がいまでも残っていることに見ることができる。わが国では神判の背後にある考え方は決定的な断絶を経ずして今日にいたっているのである。 これにたいしてヨーロッパでは同じく鉄火や湯起請などの神判が行われていたが,1215年の第4回ラテラノ公会議を境にしてほぼ全面的に消滅の方向に向かっている。神判の消滅についてはP.ブラウンやR.バートレットそのほかの学者の意見が対立しているが,聖と俗の分離という点では両者は一致しており,特に告解の義務づけと神判の消滅の間には深い関係があると考えられる。13世紀に告解の義務づけとともに個人(人格)が成立してくる過程については別稿で明らかにしておいた。本稿においては神判の消滅によって罪と犯罪の区別が生じ,人間関係の中に合理的な要素が入り込んでくる点を明らかにしようとした。, More than one hundred years has passed since the Meiji Revolution, and the person-to-person relationship in Japan appear to have been modernized. At the level of daily life, however, the Japanse still have traditional, sometimes incantational relationships with others. Examples of these ara seen in senior-and-junior relationships, group consciousness, and parent-child relationships. Such a strong tie between an individual and society often cannot be understood by Western people. This paper aims to clarify the deep ties between an individual and society that the modern-day Japanese unconsciously possess, from the viewpoint, of history. First of all, it deals with the problem of what responsibility an individual should bear for what he or she does in the relationship between the individual and society in the modern Japan. Then, it aims to survey the historical background of the relationship in the processes of the formation and dissolution of divine judgement. Divine judgement, which can be observed as early as in the Nihon-Shoki (the old chronicles of Japan 8th century), was used until the 17th century as a means of clearing suspicion. Bidding dates back to as early as trial by ordeal and trial by hot water. While trial by ordeal and trial by hot water had disappeard in the 17th century, bidding remained until the 19th century. It also remains today in the form of lot drawing, though the level is somewhat different. The great significance of society (Seken) in relationships between modern Japanese people can be seen in the fact that the article on the loss of pledge (13th century) still partly remains today. In Japan, the concept behind divine judgement continues down to today without a definitive rupture. In Europe, on the other hand, divine judgements such as trial by ordeal and trial by hot water also existed in the past, but they began to disappear completely after the Fourth Lateran Council in 1215. Opinion is divided between P. Brown, and R. Bartlett and others on the extinction of divine judgement, but they all agree on the separation of the sacred and the secular, and they suppose a close relationship between the obligation of confession and the extinction of divine judgement. The process of establishment of the individual (the personal character) together with the obligation of confession in the 13th century is described elsewhere. This paper aims to clarify the establishment of a distinction between a sin and a crime, and the penetration of rational elements into human relationships.}, pages = {431--461}, title = {日本と西欧における個人と社会 : 神判の問題を中心にして(Ⅲ. 世界のなかの日本歴史)}, volume = {35}, year = {1991}, yomi = {アベ, キンヤ} }