@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00000539, author = {橋本, 裕之 and Hashimoto, Hiroyuki}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Nov}, note = {application/pdf, 本稿であつかわれるのは,福井県三方郡美浜町木野に鎮座する木野神社の祭礼である。今日,木野は弥美神社の氏子集落でありながら弥美神社の祭礼には参加せず,単独で木野神社の祭礼を行なっている。本稿ではこのような事例に注目しながら,弥美神社の祭礼とのかかわりに大きな注意をはらおうとしている。じっさい,ふたつの祭礼はさまざまな局面において酷似しており,何らかの深いつながりを彷彿とさせてくれるのである。 ところで,筆者はこれまでにもいくつかの論考をつうじて,弥美神社の祭礼と芸能にうかがわれる,きわめて興味深い民俗的世界観を明らかにしようとしてきた。それは異質なものとの出会いにむけられた強い関心,すなわち異文化間コミュニケーションの記憶にふちどられており,さらに弥美神社を中心としてまとめあげられる地域をつらぬいているように思われる。 本稿もまた,そのような民俗的世界観を描き出そうとする試みの延長線上に位置づけられる。木野はこの地域に対して,きわめて特異な立場を選びとっており,はからずも弥美神社の祭礼を異化していた。そこで本稿では,木野の立場が最もよくうかがわれる木野神社の祭礼をとりあげながら,残された伝承のいくつかにも注目することによって,いささか異なった角度から弥美神社の祭礼に表現される民俗的世界観を照射したい。 木野のおかれた特異な立場を弥美神社の祭礼に対する視座として位置づけるならば,やがて民俗的世界観じたいをはげしくゆるがす異なった現実がせりあがってくるとともに,そのような民俗的世界観の,また異なった現実が立ち現われてくる。木野という集落はまさしくそれじたいで,弥美神社の祭礼を「異化する視線」を内在していたのであった。, This paper deals with the festival of Kino Shrine located in Kino, Mihama Town, Mikata County, Fukui Prefecture. Today, Kino holds its own festival without participating in the festival of Mimi Shrine, though it is a parishioner of this shrine. This paper aims to examine its relationship with the festival of Mimi Shrine, by focusing on this example. In fact, the two festivals closely resemble each other in various aspects, which suggests a somewhat close tie between them. I have tried, in several preceeding papers, to clarify an extremely interesting cosmology seen in the festival and performing arts of Mimi Shrine. The cosmology seems to be framed with a strong interest in the encounter with something different or memory of intercultural communications. It also seems to thread through the area centering around Mimi Shrine. This paper may be considered as the extension of those attempts to describe such a cosmology in the folk society. Kino has selected an extremely unique standpoint toward this area, and undesignedly dissimilated the festival of Mimi shrine. Therefore, in this paper, while trying to deal with the festival of Kino Shrine, from which the standpoint of Kino can be best understood, I wish to illuminate the cosmology expressed in the festival of Mimi Shrine from a slightly different angle, by paying attention to some handed-down folklore. If we position the unique standing of Kino as a point from which to view the festival of Mimi Shrine, there becomes a different reality which shakes the very cosmology, and this cosmology presents a different reality. The village of Kino itself contains a “view which dissimilates” the festival of Mimi shrine.}, pages = {353--373}, title = {異化する視線 : 木野神社の祭礼をめぐって(Ⅴ. 生活文化史への視点)}, volume = {36}, year = {1991}, yomi = {ハシモト, ヒロユキ} }