@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00000783, author = {市川, 秀之 and Ichikawa, Hideyuki}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, わが国の村落・都市の広場に関する研究はこれまで皆無であり、また広場の存在そのものも注意されることは少なかった。しかしながら村落部においては小面積ではあるが恒常的な広場が存在し、共同体の運営にとって重要な機能を担っている。また都市においても小規模な共同体の保有する会所のような広場と、不特定多数の人々があつまる広場の二種類の広場が存在している。本稿ではこの村落・都市にみられる共同体的な広場と、都市において主にみられる都会的な広場との相関について考察するため、大阪府南部の和泉地域の事例について検討を加えた。当該地域においては、平野部、山間部にみられる農山村あるいは海岸部の純漁村において、典型的な共同体的広場がみられる。これらの村落の集落形態はいずれも集村であり、明瞭な村落境界をもち、非常に求心的な空間構成を示している。その中心にあたるのが広場である。またこの地域は複数村落によって祭祀されるいわゆる郷宮座の発達した地域であるが、郷宮座の祭祀における御旅所が広場として重要な機能を担っている。御旅所の空間は日常的には単なる空き地であるが、祭礼時には多くの人が参集し賑わいを示す。このような複数村落における祭祀の場に都会的広場、あるいは都市そのものの始原的な姿を感じとることができる。また都市の広場の代表として堺の宿院を取り上げた。宿院は元来住吉神社の御旅所であるが、時代の推移にしたがってその性格を大きく変化させている。古代には浜辺での禊神事が行なわれる清浄な空間であったのが、いつしか祭礼そのものが祝祭的なものへと変化していった。御旅所における祭礼が、その空間の集客的な性格を生み出し、ついには恒常的な盛り場としての性格を持つに至った。そこに都市祭礼と広場との典型的な関係をみることができよう。, Until now, little research has been done on the subject of hiroba (public spaces) in Japanese villages and cities ; indeed, the very existence of hiroba has been almost entirely overlooked by scholars. Nonetheless, forms of hiroba, though small in area, have been a constant feature of the Japanese village and play a vital role in the functioning of the village community. In cities, there are two main types of hiroba : small-scale meeting places maintained for gatherings of local residents, and places in which people of any origin or orientation may gather. Through a consideration of hiroba in the Izumi region of southern Osaka prefecture, the present study attempts to elucidate the correlation between the local-community type of hiroba seen in both villages and cities and the open, general-public variety typical in urban areas. Within the selected region, typical local-community hiroba can be seen both in the farming villages of the flat-lands and mountains and in the fishing villages along the coast. In configuration, all these villages are typical examples of Japanese village form, demarcated by a clear boundary and displaying a highly centripetal layout. At the hub of this configuration is the hiroba. The region studied is also where the go-miyaza, a group presiding over religious festivals observed by two or more villages, were well developed. Accordingly, the otabidokoro, temporary lodgings during the festivals, play an important role as community hiroba. The otabidokoro are normally just vacant areas of land, but during the festival are filled with throngs of revelers. These sites of religious observance involving more than one village point to the origins of urban hiroba and even of cities themselves. The study also looks at shukuin (lodgings) in the coastal city of Sakai, a typical urban hiroba. Originally, the shukuin was the otabidokoro for pilgrims to the Sumiyoshi Shrine. It changed in nature with the passage of time. In ancient times, it was a place of purity used for seaside ablution ceremonies. Gradually, however, the ceremony itself became a festive occasion. The rites at the otabidokoro made the spot a popular gathering place and eventually a permanently bustling hub of activity. This process represents the typical relationship between hiroba and urban festivals and religious events.}, pages = {27--58}, title = {村落の広場・都市の広場 : 和泉地方の事例を中心として}, volume = {67}, year = {1996}, yomi = {イチカワ, ヒデユキ} }