@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00000791, author = {朝岡, 康二 and Asaoka, Koji}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本稿は、南島における近代的な意味での都市の形成を、商業区域の成立の側面からみていこうとするものである。 比較的に早くから王権が発達して、国際交易の要衝となった沖縄本島の場合、首里・那覇・泊が早くから都市的性格を獲得していたが、これにはいわゆる商業地区の形成が伴わなかった。そして、沖縄方言で「マチ」といえば、本土でいう「市」に類似するものを指し、その自然発生的な性格は、公設市場制を取り入れた後も持続してきた。それは「ナファヌマチ」の変容によって知ることができ、現在の開南や農連市場周辺に受け継がれている。この「マチ」は基本的に女の世界だったのである。 こうした「マチ」には、更に小規模のものがあり、これを規模の大きな「マチ」と区別して、「マチグァー」と称している。那覇にはいくつかの「マチグァー」が立ったが、それは、早朝あるいは夕方など時刻を定めて一〇名そこそこの売り手が集まるといったささやかなもので、多数の人々が蝟集する「マチ」とは、規模や組織化の程度において異なっていた。 一方、南島では商業的な拠点としての「店」の誕生も新しかった。沖縄方言では「商店」のことを「マチヤ」といったが、「マチヤ」の普及・定着は、主として近代の本土寄留商人の登場によって始まったといってよく、このために「ヤマトゥマチヤ」の名称が使用されたのである。そして、「マチヤ」を拠点とした沖縄県人の商業活動が活発になるのは、戦後のアメリカ治政においてであった。 これとは別に「小規模なマチヤ」を意味する「マチヤグァー」があり、それは宅地の石垣の一部を壊して簡単な小屋を作り、そこでなにがしかの商いをするものを指し、これも女の仕事であることが多かった。本稿は、これらの商業形態の展開過程を那覇と石垣四個について、具体的に跡づけようとするものである。, This paper examines the emergence of commercial districts in the development of the “city” in the modern sense of the term in the southernmost islands of the Japanese archipelago. On the main island of Okinawa, where a monarchy emerged comparatively early in history and which became a locus of international trade, places like Shuri, Naha, and Tomari quickly acquired the characteristics of the “city”, but this was not accompanied by the development of so-called commercial districts. What has been called machi in the Okinawan dialect resembles what is known as ichi [marketplace] on the mainland of Japan, and their spontaneous circumstances continued even after they developed as official marketplaces. We know this from the changes that occured in the “Nafwa-nu-machi”, which have been passed down in present-day Kainan and in the vicinity of the Nōren market [agricultural cooperative market]. The machi markets have been basically the world of women. There have been machi on a smaller scale that are distinguished from the larger-scale machi, using the name machigwa. There were a number of machigwa in Naha, where ten or so merchants would gather in the early morning or the evening, that were clearly distinguished both in scale and organization from the machi thronged by very large numbers of people. The birth of shops as the focal point of commercial activity, on the other hand, is relatively recent in Okinawa. What are known as shōten [shop] in standard Japanese, called machiya in Okinawan dialect, became established mainly with the arrival of modern merchants from the mainland, and were therefore called by the name Yamato [meaning mainland] machiya. Businesses run by Okinawans based in such machiya became active after the Pacific War when the islands were under American control. There are also machiyagwa, that means small-scale machiya, which are simple sheds built by tearing down part of the stone walls surrounding houses for the sale of some kind of daily articles. Most of these have been run by women. This paper traces the developmental process of this kind of commercial activity through concrete case studies in Naha and Ishigaki-Shika [the center of Ishigaki-city] where machi, machigwa, machiya, machiyagwa have existed.}, pages = {355--401}, title = {沖縄諸島における「町」の形成}, volume = {67}, year = {1996}, yomi = {アサオカ, コウジ} }