@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00000797, author = {川森, 博司 and Kawamori, Hiroshi}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 一般に何かの異常が生じたとき,死んだ者が生きている者の世界に何らかの影響を及ぼしていると考えられることが多くあるが,その説明の仕方は文化によって異なる。本稿では,墓地をめぐる「風水」の考え方を中心にして,東アジアの各地域における生者と死者の関係の設定の仕方を考察する。まず,韓国の農村における民族誌的データにもとついて,風水の原理の特定の地域への定着の仕方を検討する。次に,韓国における風水と儒教祭祀,巫俗信仰の三者の相互関係についての崔吉城のモデルを比較のための導入し,日本本土における遺体・遺骨へのこだわりはどのように位置づけられるか,を検討する。その結果,韓国や中国,台湾の場合にみられるような葬送儀礼終了後,長期にわたって死者の遺体や遺骨と生き残った者との影響関係を設定する考え方は,日本本土においては非常に稀薄であることが示される。このことを比較の視点からみると,日本本土には墓地の風水の思想が受け入れられなかったことが,葬送儀礼終了後の遺体・遺骨へのこだわりのなさと対応している,と考えることができる。この場合,問題となるのは,沖縄・奄美地域にみられる洗骨の習俗である。これについても,墓地風水思想の受容との関わりでその位置づけを考察していく可能性がある。中国や韓国における研究を内在的に理解して,そこから分析のモデルを設定し,東アジアの地域的な広がりのなかで考察を進めることによって,日本の事例の特殊性と普遍性について新たな理解が得られるのではないだろうか。, A common belief is that an unusual happening can be attributed to the deceased persons exerting an influence on the living. Different cultures, however, explain this phenomenon in different ways. This report focuses on graveyard geomancy, which is a belief system for explaining the relationship between the living and the deceased that is widespread in East Asia. To begin with, ethnographic data from a Korean farming village was utilized to explore how the principles of geomancy become fixed in a particular region. Next, the inter-relationships among the Korean geomancy, Confucianism and shamanism were examined. For comparison, Ch'oe Kil-song's model of these inter-relationships was used for evaluating the attitudes towards the body and bones of the deceased in the main Japanese islands. The results showed that the long period of close interaction between the body and bones of the deceased and the living, which is common in China and Korea, is poorly developed in the main Japanese island. This situation is most likely related to the fact that graveyard geomancy has not been widely accepted in the main Japanese islands. A problem remains, however, with the custom of bone washing found in the Ryukyu Islands, which may be related to graveyard geomancy. The spread of geomancy beliefs throughout East Asia should be approached from the standpoints of the universality of such beliefs and the exception provided by the Japanese example.}, pages = {187--201}, title = {比較の視点としての「風水」 : 東アジアにおける死者の埋葬をめぐって(近隣諸国の死者儀礼と死の観念)}, volume = {68}, year = {1996}, yomi = {カワモリ, ヒロシ} }