@article{oai:rekihaku.repo.nii.ac.jp:00000799, author = {平川, 南 and Hirakawa, Minami}, journal = {国立歴史民俗博物館研究報告, Bulletin of the National Museum of Japanese History}, month = {Mar}, note = {application/pdf, さきに拙稿「墨書土器とその字形」において、古代の集落遺跡から出土する墨書土器は、一定の祭祀や儀礼行為等の際に土器になかば記号として意識された文字を記載したのではないかと指摘し、今後、古代村落内の信仰形態の実態を究明しなければならないと課題を提示した。 本稿では、特に千葉県の印旛から香取地方にかけて、近年、著しく資料の増加をみている文章化された墨書土器を素材として、その祭祀や儀礼の具体的内容を明らかにすることを目的とした。 まず、第一には、房総地区を中心として、東日本各地における文章化された墨書土器について、出土遺跡・遺構そして墨書内容等に関する情報を整理してみた。 第二には、これらの墨書内容からは概観するならば、古代の人々が、自らの罪におののき、死を恐れ、必死に延命を願う姿を読みとることができる。さらに、古代の人々が恐れた冥界は、いうまでもなく、古代中国において形成されたものであるが、我が国にどのような形で受容されていったか、全体的動向をみてみることとした。その結果、古代中国においては、死後の世界に関する中国人の古来の俗説の刺戟によって触発され、仏教とも道教とも一般信仰ともつかぬ混合した相で現れたものとみられる。 このようにして形成された冥界信仰は、おそらくそのままの形で我が国に受容されたと推測される。『日本霊異記』には、その具体的説話が多数収載されている。 結局のところ、現状でみるかぎり、東日本各地における集落遺跡出土の多文字の墨書土器は、古代の人々が、自らの罪によって冥界に召されることを免れるために、必死で土器に御馳走を盛って供えるいわゆる賄賂(まいない)行為を実施していた姿を伝えたものと理解できるのである。, In a previous research report, the author noted that the symbols on the inside of charcoal-marked pottery excavated from Ancient Period sites in Japan were associated with certain funeral ceremonies. Future research must investigate the nature of such ceremonies and their underlying belief systems. This report focuses on the Inba and Katori Regions of Chiba Prefecture, where a great deal of data on charcoal-marked pottery has recently become available. The purpose is to clarify the nature of the funeral ceremonies and beliefs associated with this pottery. To begin, the extant literature on charcoal-marked pottery in eastern Honshu, including the form of the symbols themselves, archeological context and associated structures, was compiled and analyzed. The symbols can possibly be interpreted as the people of Ancient Japan, in fear of death, praying for extended life. This fear of the afterlife most likely has roots in Ancient China, and was transmitted to Japan. The Ancient Chinese concepts regarding the afterlife are based on a combination of Buddhist, Taoist and local Chinese traditions. These concepts were then transmitted to Japan. The “Nihonryoiki” , contains many concrete explanations of these beliefs. The people of Ancient Period Japan feared that imminent death would result from their sins, and offered propitiations to avoid or postone this fate. These propitiations are represented by the symbols on charcoal-marked pottery that has excavated from many village sites in eastern Japan.}, pages = {45--77}, title = {〝古代人の死〟と墨書土器(日本の死者儀礼と死の観念(2))}, volume = {68}, year = {1996}, yomi = {ヒラカワ, ミナミ} }