ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • コミュニティ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第91集

死をどう位置づけるのか : 葬儀祭壇の変化に関する一考察(死)

https://doi.org/10.15024/00000984
https://doi.org/10.15024/00000984
2885ae02-a270-43d1-8326-f930fccc4eda
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_091_06.pdf kenkyuhokoku_091_06.pdf (5.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-01
タイトル
タイトル 死をどう位置づけるのか : 葬儀祭壇の変化に関する一考察(死)
言語 ja
タイトル
タイトル How to Value Death : Consideration on Changes of the Funeral Altar (Death)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 葬儀
キーワード
主題Scheme Other
主題 死
キーワード
主題Scheme Other
主題 葬列
キーワード
主題Scheme Other
主題 葬具
キーワード
主題Scheme Other
主題 祭壇
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 funeral ritual
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 death
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 funeral procession
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 funeral outfit
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 funeral altar
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15024/00000984
ID登録タイプ JaLC
著者 山田, 慎也

× 山田, 慎也

ja 山田, 慎也

ja-Kana ヤマダ, シンヤ

Search repository
Yamada, Shinya

× Yamada, Shinya

en Yamada, Shinya

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は葬儀祭壇の形態から現代の死の位置づけ方についての考察を試みるものである。かつて葬儀は自宅で通夜,出棺の儀礼を行ったあと,葬列を組んで寺院や墓地などに向かい,そこで改めて儀礼を行い埋葬や火葬となった。それは喪家の儀礼,葬列,寺院・墓地での儀礼と空間を移動して,段階的に儀礼を行っていたのである。こうした儀礼で使用される葬具は,喪家や寺院・墓地などの儀礼よりも,葬列に対応するための形態であった。
東京などの都市部を中心に大正期以降葬列が廃されるようになると,自宅における告別式が普及し,祭壇が使用されるようになった。当時は白布を掛けた祭壇が使用され,昭和30年代まで白布,金欄などの布掛け祭壇が使用されていた。布掛け祭壇は五具足や灯籠,位牌堂,ケソクなど個々の道具の並べただけであり,祭壇全体として何らかのモティーフを喚起するものではなかった。
だが祭壇が彫刻幕板祭壇になると,祭壇の段自体に意匠を込めるようになった。さらに最上段の棺かくしが宮殿化することにより,祭壇は総体として仏浄土を想起するデザインとなり,柩を祭壇前に安置することで他界にたどり着いた死者を喚起するような儀礼空間を演出するようになる。
一方,おもに大型葬では生花祭壇が多用され,なかでも会社や非営利団体などの団体葬は団体のシンボルや団体への死者の功績を祭壇中に表象することが多い。個人葬の場合,故人の功績だけでなく趣味や嗜好までも表象するモティーフをとるものもみられる。従来,葬儀祭壇はモティーフを持つものではなかったが,近年の生花祭壇のように積極的に意味を見いだそうとしているものもある。それは死にゆく人を生前とは異なる別個の存在に転換して扱うよりも,生前の足跡や個性を表象する傾向が強く見られる。つまり葬儀において,死を生前の記憶に位置づけるようになったのである。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper tries to consider how to value death today through the form of funeral altars. The funeral used to be held at one's home, and after a ceremony of carrying out the coffin, people formed a funeral procession toward a temple or to a graveyard, where the dead body was to be buried or cremated after another ceremony. That is to say, there were respective ceremonies to each situation, which were held transferring one place to another. In the course, funeral necessaries were mainly for funeral processions, rather than for other rituals.
After the Taisho era, funeral processions were abandoned in urban areas such as Tokyo. On the contrary, the ceremony of bidding farewell at the deceased person's house gained ground, and people began to use altars. At that time, altars were covered with white cloth, and until middle of the 1960's, altars were covered with white or gold brocade cloth. The cloth covered altars were simple, on top of which were several articles such as the five Buddhist altar fittings, a lantern, a miniature mortuary chapel, a footed offering tray; they did not rouse any image as a whole.
When altars became covered with carved long boards, the steps of the altar became designed wholeheartedly. Moreover, the ornamental palanquin on the top stair became palatial, thus the altar was as a whole designed to recall the Buddhist Elysian fields. As the coffin is laid in front of the altar, there creates ritual space as if the deceased arrived at the next world.
On the other hand, natural flower altars are frequently used in large-scaled funerals. The funeral by a group, company funerals or funerals by non-profit organizations among others, frequently uses a group symbol or a meritorious deed of the deceased as an emblem in the altar. In case of an individual funeral, not only a meritorious deed but also a hobby or a favorite thing of the deceased can be used as a motif. As mentioned above, the funeral altar originally did not have motifs, but altars like the ones decorated with natural flowers positively pursue significance of motifs. In one way the deceased is not treated as a dead body completely different from the one while alive, but is represented with the course one has followed before one's death. There is a tendency in the funeral to value death in conjunction with antemortem life rather than postmortem life.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 91, p. 119-136, 発行日 2001-03-30
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun4/index.html#no91
関連名称 第91集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し [COE 国際シンポジウム ポスターセッション] 生・老・死:日本人の人生観―内からの眼,外からの眼―
言語 ja
見出し
大見出し [National Museum of Japanese History COE International Symposium] Representation of Life/Old Age/Death : Glimpses from Inside and Outside Japan
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:25:25.645585
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3