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観光地としての東京(第Ⅰ部 論考)
https://doi.org/10.15024/00001093
https://doi.org/10.15024/00001093b3aeda1c-5eca-403a-b969-cfc2b7beafb0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kenkyuhokoku_103_08.pdf (1.5 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-04-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 観光地としての東京(第Ⅰ部 論考) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Tokyo as a Tourist City (Part I. Papers) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15024/00001093 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
山本, 光正
× 山本, 光正× Yamamoto, Mitsumasa |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は明治から大正にかけての東京の観光及び東京人の行楽について考察したものである。東京は江戸の時代から現代に至るまで、観光地しての側面を持ち、多くの人々が訪れているが、ここでは、観光地東京を考察するための主たる資料として、東京の案内書を利用した。 明治期の東京の案内書出版には何回かの波があった。最初は明治四年における大区小区制の実施、ついで同十一年における郡区町村制に伴う東京の一五区六郡改変時、そしてもっとも多くの案内書が出版されたとみられるのが、二十二年の東海道線の開通と翌二十三年の第三回内国勧業博覧会である。明治四十年には東京勧業博覧会が開催されるが、この時東京市は大冊の『東京案内』上下二冊と、携行用の『東京遊覧案内』を出版している。なお前者は近代東京の地誌として現在も高く評価されている。 以上の案内書の出版時期と一時的に多くの観光客が訪れた時期とほぼ合致しているようだが、明治も後期になると一週間前後東京に滞在する観光客が増加した。それは地方から東京に定住した親類や、下宿した子供のところに泊まるようになったためである。さらに東海道線の開通により東京以西からの観光客も増加したであろう。 明治三十年代後半からは東京住民のための行楽案内が出版されるようになった。近世以来の行楽地は近代にも利用されたが、市街地の発展により「情緒」のないものとなり、地方からの定住者も新たな行楽地を求めだした。こうした時期に国木田独歩の『武蔵野』が発表され、大町桂月は『東京遊行記』を著している。大正期に入り田山花袋が『東京の近郊』『一日の行楽』を出版するに及んで、現在の中央線・京王線を中心とした東京西部が「武蔵野」として注目され、行楽地として発展していった。江戸の文人墨客が作り上げた行楽地に対抗するように、新しい知識人が行楽地を作り上げていったわけである。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper addresses sightseeing in Tokyo and excursions by the people of Tokyo in the Meiji and Taisho periods. From the time Tokyo was known as Edo right up to the present, the city has always had a role as a tourist city and has attracted many visitors. In conducting a study on this subject, this paper used as its main source material guidebooks of Tokyo. In the Meiji period, there were several peaks in the publication of Tokyo guidebooks. The major peaks were in 1871 and 1878 when there were changes in administrative districts, in 1889 when the Japan National Railroad's Tokaido line went into full service, and the following year 1890 when the Third National Industrial Exhibition was held in Tokyo. Not too many guidebooks were published in 1907 when the Tokyo Industrial Exhibition was held, but the city of Tokyo published its “Tokyo Annai (Tokyo guidebook)” in two volumes and the portable “Tokyo Yuuran Annai (Tokyo sightseeing guidebook)”. The publication of guidebooks due to changes in administrative districts was not related to an increase in tourists; guidebooks were published at the time of industrial exhibitions in anticipation of a temporary influx of tourists. Although the number of tourists visiting Tokyo would have increased yearly if there had not been any special event, these exhibitions provided publicity as to the actual state of Tokyo to wide areas and promoted an increase in tourists during normal times. In addition, it is thought that the start of service of the Tokaido line led to the increase in tourists from areas west of Tokyo. Towards the end of the Meiji period, there also seems to be an increase in tourists who stayed in Tokyo for about a week. This was because tourists could by then stay with relatives who had moved to Tokyo from the provinces and had settled down there or with children who lived and studied in Tokyo. Starting around the early 1900s, guidebooks on places to visit for people living in Tokyo were also published. Locations for excursions dating back to the Edo period continued to be used in modern times, but their number decreased as some disappeared or lost their value as places to visit due to urban development. People who had come from the provinces and settled in Tokyo also used the traditional excursion spots from the Edo period, but started also to look for new places to visit. It was during these times that KUNIKIDA Doppo's “Musashino” was published and OMACHI Keigetsu wrote his “Tokyo Yugyoki (Record of travels in Tokyo)”. In the Taisho period, TAYAMA Katai published “Tokyo no Kinko (Suburbs of Tokyo)” and “Ichinichi no Koraku (One-day excursion),” and the area around the western part of Tokyo came to be well known as “Musashino” and developed into a place to visit on excursions. As if to compete against the sightseeing spots created by the writers and artists (intellectuals) of the Edo period, the new generation of intellectuals created in their turn new places to visit. |
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書誌情報 |
ja : 国立歴史民俗博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Japanese History 巻 103, p. 201-235, 発行日 2003-03-31 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国立歴史民俗博物館 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0286-7400 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00377607 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun5/index.html#no103 | |||||
関連名称 | 第103集 収録論文 タイトルリスト | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 都市の地域特性の形成と展開過程―近世以降の流通と文化を中心に―/[共同研究] 日本における都市生活史の研究 | |||||
言語 | ja | |||||
見出し | ||||||
大見出し | Formation and Development Process of the Regional Characteristics of Cities―Focusing on Distribution and Culture from the Modern Period and Beyond― / [Collaborative Research] Studies in the Urban History in Japan | |||||
言語 | en |