ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • コミュニティ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第109集

猿倉人形芝居

https://doi.org/10.15024/00001179
https://doi.org/10.15024/00001179
a6524b6b-9499-4d11-aff5-84170d80b288
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_109_08.pdf kenkyuhokoku_109_08.pdf (830.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-01
タイトル
タイトル 猿倉人形芝居
言語 ja
タイトル
タイトル Sarukura Puppet Theater
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15024/00001179
ID登録タイプ JaLC
著者 稲, 雄次

× 稲, 雄次

ja 稲, 雄次

ja-Kana イネ, ユウジ

Search repository
Ine, Yuji

× Ine, Yuji

en Ine, Yuji

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 江戸時代中期から盛んになった人形芝居は,文楽・人形浄瑠璃として今でも国立文楽劇場(大阪・日本橋)で演じられている。それは集団伝統の伝統芸能として,その伝え継ぐ姿勢がハッキリと確立されているからである。民俗の変容が叫ばれている昨今,人形芝居というものを素材にして,その集団的,組織的な伝承文化と,個人的,非組織的な伝承文化の比較をこころみてみた。
本稿では,いかに個人の伝承が弱いものであり,一過性的なものであるのかを説こうとしているのかが主旨である。
猿倉人形芝居は池田与八が考案した一人遣(ひとりつか)いの人形芝居である。いわば江戸時代で完成された三人遣(さんにんつか)いの人形芝居の文楽から派生したものである。徹底的に文楽と反対の志向を採用した。それは文楽が定住的,歌舞伎的要素をとるのに対して猿倉人形芝居は,巡回・移動,野趣で土俗的方向へと走って行った。その最も決定的な違いが人形操法の「手妻遣(てづまつか)い」であった。この手妻遣いで当時の活動写真(後の映画)と対抗したのであった。この手妻遣いは,手品と同じであり,電光石火(でんこうせっか)のごとく瞬間の早技が勝負であった。そして,次々と新しい技法を開発しなければならなかった。継続的に新しい操法を発明しなければ自然淘汰されてしまう世界であった。猿倉人形芝居は,文楽の集団的,伝統芸能の道ではなく,逆の道を歩んだのである。
創始者である池田与八は猿倉人形芝居の将来を見据えていたのである。早々と隠居して,飴売り屋に転じたのである。猿倉人形芝居を歴史,操法,構成,考察から論じ,一人遣いの人形芝居の伝承文化の個人についた芸ということについて論じたものである。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Puppet theater (ningyo-shibai) that became popular in the middle of the Edo Era is performed today as bunraku and ningyo-joruri (puppet drama) at the National Bunraku Theaters in Osaka's Nipponbashi. The reason for its survival lies in it being a traditional art form passed on from group to group where the approach to its succession had been clearly established. Nowadays, much attention has been given to the transformation of folk customs, comparisons have been made on the subject of puppet theater between organized traditional culture that is organized and formed on a group basis and traditional culture that is not organized and formed on an individual basis.
In this paper I attempt to explain the reasons for the weakness of individual traditions and for their transitory nature.
Sarukura puppet theater was a form of puppet theater following the hitori-tsukai (handled by one man) technique devised by Ikeda Yohachi. It was an offshoot from bunraku puppet theater performed using the sannin-tsukai (handled by three-man) technique perfected during the Edo Era. It possessed an orientation that was completely converse to that of bunraku in the whereas bunraku had permanent and kabuki-like elements, Sarukura puppet theater was a traveling art form and had a rustic element whereby it was more oriented local folk customs. The most decisive difference between the two was the “tezuma-tsukai” technique of puppetry. This “tezuma-tsukai” rivaled the moving pictures of the day, which later developed into movies. This tezuma-tsukai was the same as a conjuring trick and the sleight of hand that was as quick as a flash of lightening was the key to its success or failure. What is more, it became necessary to develop a succession of new tricks. The world in which it existed was such that it would be subject to natural selection unless new trick were continually being devised. Sarukura puppet theater followed a path that was the opposite of the path of bunraku, which was a collective and traditional art form.
Ikeda Yohachi, the originator of Sarukura puppet theatre, did see ahead to what lay in store for his art form. He retired from it early on and turned to selling confectionary. Thus, this paper examines Sarukura puppet theater from the perspectives of its history, puppetry technique and composition, and in so doing discusses it as an art form that was a traditional culture performed by an individual as a type of puppet theater performed using the hitori-tsukai technique.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 109, p. 321-338, 発行日 2004-03-01
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun5/index.html#no109
関連名称 第109集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:22:40.863786
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3