ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • コミュニティ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第140集

博物館の利用者主体の教育論構築にむけて : 異文化理解を促す学習論の紹介と提案(第Ⅱ部 展示における表象)

https://doi.org/10.15024/00001540
https://doi.org/10.15024/00001540
18fd9f7b-fa71-453c-a25f-738301b783c4
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_140_07.pdf kenkyuhokoku_140_07.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-01
タイトル
タイトル 博物館の利用者主体の教育論構築にむけて : 異文化理解を促す学習論の紹介と提案(第Ⅱ部 展示における表象)
言語 ja
タイトル
タイトル For Construction of Visitor Centered Theory of Museum Education : Introduction and Proposal of Learning Theory Inspiring the Cross-cultural Understanding (Part II. Different Cultures Represented in Exhibits)
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15024/00001540
ID登録タイプ JaLC
著者 並木, 美砂子

× 並木, 美砂子

ja 並木, 美砂子

ja-Kana ナミキ, ミサコ

Search repository
Namiki, Misako

× Namiki, Misako

en Namiki, Misako

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 博物館教育の理論構築には,利用者主体の学習論が役立つが,とりわけ歴史展示を中心に考える上で,以下の3つの学習論の採用を提案した。
第1は,「自由選択学習」の考え方,第2は,「正統的参加論」,そして第3に「ナラティヴ」の概念である。いずれの学習論においても,博物館利用者を中心におき,その視点から動的な学習プロセスを重視している。
学習を個人の閉じられた世界で起きることとしてとらえるのではなく,社会的交流や博物館組織の変容を視野にいれた学習論はいずれも博物館教育の実践に有効である。なかでも,第3のナラティヴ概念の積極的採用は,利用者のより主体的な博物館利用のありかたを考えるうえで,歴史系の博物館では参考になると思われる。とくに,歴史が異文化相互の交わりや軋轢の経緯として描かれる際,自らの所属する文化と社会について熟考が求められることになり,個人の「生」の意味を社会や歴史との関係において深く考える体験を促すという,このナラティヴ的解釈の勧めが役立つと考えられる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Recently, visitor-centered learning theories has become widely acknowledged, as they are helpful for museum education theory. In considering history exhibition, I believe the following three learning theories are useful.
There are three initial learning concepts; first, free-choice learning; second, legitimate peripheral participation; third, narrative. All of these learning theories are visitor-centered and emphasize visitors' dynamic learning process.
These theories consider that learning is not happening in a closed personal world, but rather, is happening through social exchanges. Also, changes in museum institutions are affecting visitors' learning.
I address that for history museums, positive application of the third theory, narrative learning is helpful in thinking of visitor's independent use of museums.
Especially, the following narrative interpretation will be helpful for history museums: when history is represented as a process of cross-cultural communication or conflict, people will carefully consider about their own belonging culture and the society, and this will eventually lead people to think about meaning of individual “life” and its relations to society and history.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 140, p. 169-183, 発行日 2008-03-31
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun6/index.html#no140
言語 ja
関連名称 第140集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し [共同研究] 歴史展示における「異文化」表象の基礎的研究
言語 ja
見出し
大見出し [Collaborative Research] Representation of Different Cultures in History Exhibits
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:18:08.376751
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3