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  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第152集

古墳の他界観(第2部 古代・中世イデオロギーの研究)

https://doi.org/10.15024/00001712
https://doi.org/10.15024/00001712
e532a282-8d08-451e-bbb4-5b407a2ef29e
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_152_09.pdf kenkyuhokoku_152_09.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-01
タイトル
タイトル 古墳の他界観(第2部 古代・中世イデオロギーの研究)
言語 ja
タイトル
タイトル The Concept of the Other World in Kofun(Part 2 Research on Ideologies in the Ancient and Medieval Periods)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 古墳
キーワード
主題Scheme Other
主題 他界
キーワード
主題Scheme Other
主題 船
キーワード
主題Scheme Other
主題 竪穴式石槨
キーワード
主題Scheme Other
主題 横穴式石室
キーワード
主題Scheme Other
主題 黄泉国訪問譚
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 kofun
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the other world
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 boat
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 vertical burial chamber
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 horizontal stone chamber
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the tale of the visit to Yominokuni
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15024/00001712
ID登録タイプ JaLC
著者 和田, 晴吾

× 和田, 晴吾

ja 和田, 晴吾

ja-Kana ワダ, セイゴ

Search repository
Wada, Seigo

× Wada, Seigo

en Wada, Seigo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 古墳での人の行為を復元し,遺構や遺物を検討することで,前・中期の古墳を,遺体を密封する墓としての性格と,「他界の擬えもの」としての性格の,二つの面から捉えようと試みた。
この段階では,人は死ぬと魂は船に乗って他界へと赴くとされたが,遺体は棺・槨内に密封され,そのなかで生前のような生活を送るとは考えられなかった。奈良県巣山古墳で発見された船は,実際の葬送の折に,魂が他界へと旅立つ様子を現実の世界で再現するためのものだった。
他界の内容は,船に乗って他界へと至った死者の魂は,くびれ部の出入口で船を降り(船形埴輪),禊をし(囲形埴輪),斜面を登った岩山の頂上の防御堅固で威儀を正した居館に棲むが,そこは飲食物に満ち,日々新たな食物が供えられるといったものだった。葺石や埴輪や食物形土製品は他界を演出するための舞台装置や道具立てで,中期中・後葉には,これに人物・動物埴輪が加わった。
しかし,横穴式石室が採用されると地域差が顕在化する。後期に石室が普及した畿内では,石室は「閉ざされた棺」を納める「閉ざされた石室」で,遺体は,前代同様,棺内に密封され,玄室内は死者の空間とはならなかった。墳丘に人が登らなくなり,舞台装置や道具立ては形骸化しだしたが,古墳は「他界の擬えもの」として存続し,石室は「槨」的な性格を受けついだ。
一方,中期に石室が採用されだす九州北・中部では,石室は「開かれた棺」を備える「開かれた石室」で,そこは死者が生前と同じような生活を続ける空間となった。その場合,家形埴輪とは別に死者の棲む家が用意されるが,玄室の天井が天空を表しそのなかに家形の施設を配する場合と,玄室空間そのものを死者の宿る家とする場合とがあった。『古事記』の黄泉国訪問譚の舞台は前者にあたる。ここでは,墳丘上の他界と,石室内部の他界の,二つの性格の異なる他界が入れ子状態で共存した。このような棺や石室の系譜は,中国の北朝や高句麗の一部に求めることができる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper attempts to gain an understanding of the nature of kofun from the Early and Middle Kofun periods as tombs that sealed off bodies and as“pseudo other worlds”by reconstructing the behavior of people inside tombs and through an examination of ruins and artifacts.
At this time, it was believed that when a person died the soul boarded a boat and traveled to the other world. The body was sealed inside a coffin and kaku (outer casing) within which it was believed it did not lead a life comparable to when the deceased had been alive. The boat discovered inside the Suyama Kofun in Nara Prefecture was for reenacting in the real world the soul's journey to the other world during the funeral.
When the soul of the deceased had arrived at the other world by boat, it disembarked from the boat at the opening of the tomb (boat-shaped haniwa ) , performed a purification ritual (fence- shaped haniwa ) and then lay in state in a dignified residence with the solid protection afforded by the top of the rocky hill it had climbed. Here, there was an abundance of food and drink and offerings of new food were made daily. The fukiishi (stone buttress) , haniwa and food made of clay shapes set the scene for staging the other world. Haniwa figures of people and animals were added in the middle and later stages of the Middle Kofun period.
However, once horizontal stone chambers came into use, regional differences began to appear. In Kinai where stone chambers were widely adopted in Late Kofun, the stone chamber was a “closed stone chamber”that housed a“closed coffin”. As such, the body was sealed inside the coffin as it had been in the previous period and the inside of the dark chamber did not become the space of the deceased. Although people stopped climbing to the top of the mound and setting the scene for staging the other world became a mere formality, kofun continued to be“pseudo other worlds”and the stone chamber inherited the function of the kaku .
But in northern and central Kyushu where stone chambers were adopted in Middle Kofun, stone chambers were“open stone chambers”that housed“open coffins”, and as such they were spaces where the deceased continued to lead the same sort of life as they had while alive. This required a house for the deceased to live in addition to house-shaped haniwa . In some cases the ceiling of the dark chamber represented the heavens and a house-like structure was put inside thechamber. In other cases the space of the dark chamber itself was the house where the deceased lived. The tale of the visit to Yominokuni in the Kojiki falls into the former category. Here, the other world above the mound and the other world inside the stone chamber coexist as two other worlds of different nature, one nestled inside the other. Genealogies of this sort of coffin and stone chamber can be found in China's Northern Dynasties and in some parts of Koguryo.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 152, p. 247-272, 発行日 2009-03-31
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun7/index.html#no152
関連名称 第152集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し [共同研究] 古代における生産と権力とイデオロギー
言語 ja
見出し
大見出し [Collaborative Research] Production, Authority, and Ideology in Ancient Japan
言語 en
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