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[論文] 地域社会における近代教育と生業への参加過程 : 戦前の宮城県気仙沼市の事例から (II 地域研究の構築と連携―構想と実践)
https://rekihaku.repo.nii.ac.jp/records/2000205
https://rekihaku.repo.nii.ac.jp/records/20002051efa4c0b-f127-4541-b7e5-ad4a16aa4726
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kenkyuhokoku_246_06.pdf (940 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
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公開日 | 2024-05-29 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | [論文] 地域社会における近代教育と生業への参加過程 : 戦前の宮城県気仙沼市の事例から (II 地域研究の構築と連携―構想と実践) | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | [Article] The Process of Participation in Schooling and Livelihood at Local Communities : A Case Study of Kesennuma City, Miyagi Prefecture before the World War II (Part II) | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 日記 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 子供 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会化 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学校教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 生業 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 漁業 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Diary | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Socialization | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Child | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | School Education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Subsistence | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Fishery | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
川村, 清志
× 川村, 清志
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抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本論は,家制度や同族の繋がりが残る村落社会の慣習と,学校や軍隊を含む近代的な諸制度とのせめぎあいのなかで,個々人がどのように社会化していくのかを問い直す。そのために近代社会における子供の成立とそのメカニズムを問う視点と,村落社会における子供の社会化やその象徴的な位置づけを探る民俗学的な視点を併用しつつ,昭和初期の東北の三陸地方で得られた事例の検証を行いたい。 以下では,ローカルな民俗文化と近代社会の諸制度を対立的に捉えるのではなく,両者が相互に影響を与えつつ,生きられた生活世界を描き直したい。検証する日記資料は,宮城県気仙沼市内の小々汐集落で2011年の東日本大震災後の文化財レスキューを通じて見出されたものである。日記資料は1932(昭和7)年と33年(昭和8)に,当時,10代半ばの少年によって記されたものである。この資料の分析は,約一世紀前の気仙沼の地域文化の推移を読み解くことにもなり,震災によって失われた文化の多様性を析出し,現代の地域社会へ送り返す作業にもリンクしている。 本論の構成は以下の通りである。1節で日記の著者である尾形栄一氏と彼が残した日記の概要を説明する。2節では栄一氏が記す学校での経験を日記より抽出し,就学状況とその特質について整理する。3節では日記に記された尾形家の農業に関する記述の検証を行う。4節では,同じく尾形家の家業の柱であった漁業への携わり方について検証する。以上の点を踏まえて最後の5節では,栄一氏が,教育制度を通じて確実に近代の日本社会へと編入されていく一方で,彼自身の日常生活を律し,新たに形作っていくのは,地域社会で営まれてきた生業における社会関係や技能の習得状況による変化であったことを明らかにする。 |
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言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study re-examines how individuals socialize during conflicts between the customs of rural society, where family systems and kinship ties exist, and modern systems, including schools and the military. To do so, the perspective of examining children in modern society, their backgrounds and mechanisms, and the folklore perspective of exploring the socialization of children and their symbolic position in rural society will be combined, and the cases obtained in the north-east Japan in the early Showa period will be examined. Here, rather than confronting the local folk culture and the institutions of modern society, the living world in which they both influence each other will be redefined. The diary materials examined here were found during the cultural property rescue after the 2011 Great East Japan Earthquake in the Kogoshio district of Kesennuma City, Miyagi Prefecture. The diary materials were written during the years 1932 and 1933 by a boy in his mid-teens at the time. The analysis of these materials also reveals changes in the local culture of Kesennuma about a century ago and is also linked to the work of extracting the cultural diversity that was lost due to the earthquake and returning it to the local community today. This study is organized as follows. Section 1 describes the author of the diary, Mr. Eiichi Ogata, and the outline of the diary he left behind. In Section 2, the experiences at school described by Mr. Eiichi will be extracted from the diary, and the school attendance situation and its characteristics will be organized. In Section 3, diary entries about agriculture, which was a livelihood of the Ogata family, will be examined. Section 4 examines how the Ogata family engaged in fishing, which was another family business, as recorded in the diary. Based on the above points, Section 5 will reveal that the fact that Mr. Eiichi controlled and reshaped his own life despite being incorporated into the modern Japanese society through the educational system shows that the change was due to social relationships and the acquisition status of skills in the livelihoods that have been carried out in the local community. |
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言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 国立歴史民俗博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Japanese History 巻 246, p. 123-144, 発行日 2024-03-29 |
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出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国立歴史民俗博物館 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2759-453X | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN00377607 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
見出し | ||||||||||||
大見出し | [共同研究] 地域における歴史文化研究拠点の構築 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
見出し | ||||||||||||
大見出し | [Collaboritive Research] Development of Cross-Cultural Research Bases for Studies of History and Culture | |||||||||||
言語 | en |