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アイテム
弥生文化の輪郭 : 灌漑式水田稲作は弥生文化の指標なのか
https://doi.org/10.15024/00000230
https://doi.org/10.15024/00000230b0afd0c0-cce9-4da6-bf3a-cbf4f0ef98d1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kenkyuhokoku_178_03 (1.8 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-01-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 弥生文化の輪郭 : 灌漑式水田稲作は弥生文化の指標なのか | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Frame of the Yayoi Culture : Is Wet Rice Cultivation with Irrigation System an Indicator of the Yayoi Culture? | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 弥生長期編年 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ボカシの文化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 網羅的・選択的生業構造 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 拡大再生産 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Yayoi long-term chronology | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | bokashi (shading) culture | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | comprehensive/selective occupational subsistence structure | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | expanded reproduction | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15024/00000230 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
藤尾, 慎一郎
× 藤尾, 慎一郎× Fujio, Shin'ichiro |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,弥生文化を,「灌漑式水田稲作を選択的な生業構造の中に位置づけて,生産基盤とする農耕社会の形成へと進み,それを維持するための弥生祭祀を行う文化」と定義し,どの地域のどの時期があてはまるのかという,弥生文化の輪郭について考えた。 まず,灌漑式水田稲作を行い,環壕集落や方形周溝墓の存在から,弥生祭祀の存在を明確に認められる,宮崎~利根川までを橫の輪郭とした。次に各地で選択的な生業構造の中に位置づけた灌漑式水田稲作が始まり,古墳が成立するまでを縦の輪郭とした。その結果,前10 世紀後半以降の九州北部,前8 ~前6 世紀以降の九州北部を除く西日本,前3 世紀半ば以降の中部・南関東が先の定義にあてはまることがわかった。 したがって弥生文化は,地域的にも時期的にもかなり限定されていることや,灌漑式水田稲作だけでは弥生文化と規定できないことは明らかである。古墳文化は,これまで弥生文化に後続すると考えられてきたが,今回の定義によって弥生文化から外れる北関東~東北中部や鹿児島でも,西日本とほぼ同じ時期に前方後円墳が造られることが知られているからである。 したがって,利根川以西の地域には,生産力発展の延長線上に社会や祭祀が弥生化して,古墳が造られるという,これまでの理解があてはまるが,利根川から北の地域や鹿児島にはあてはまらない。古墳は,農耕社会化したのちに政治社会化した弥生文化の地域と,政治社会化しなかったが,網羅的な生業構造の中で,灌漑式水田稲作を行っていた地域において,ほぼ同時期に成立する。ここに古墳の成立を理解するためのヒントの1 つが隠されている。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper has defined the Yayoi culture as “the culture of performing Yayoi rituals for progress towards formation of agricultural society as a production base, placing wet rice cultivation with irrigationsystem within a selective occupational structure, and preservation thereof” and has given consideration to the frame of the Yayoi culture, namely the regions and timing to which this culture applies. To begin with, we established a lateral frame extending from wet rice cultivation with irrigation system and the existence of moat settlements and square tombs surrounded by moats, through to the Miyazaki-Tone River regions where the existence of Yayoi rituals can clearly by recognized. We then established a vertical frame starting from the wet rice cultivation with irrigation-system placed within the selective occupational structures in each region, and extending to the establishment of ancient tombs. As a result, it has been understood that the preceding definition applies to the northern part of Kyushu from the late 10th century BC, western Japan (excluding the northern part of Kyushu) from the 8th to 6th century BC, and the Chubu and southern Kanto regions from the middle of the 3rd century BC. Therefore, it is clear that the Yayoi culture was extremely restricted in terms of regions and time periods, and that the Yayoi culture cannot be regulated by wet rice cultivation with irrigation-system alone. Although up until now ancient tomb culture had been perceived as a continuation of the Yayoi culture, this definition establishes that ancient tomb culture is separate from the Yayoi culture. This is because we now know that keyhole-shaped tumuli were produced in western Japan at roughly the same time as production in the northern part of Kanto to the central Tohoku region and in Kagoshima. Therefore, while the previous understanding that society and rituals became the Yayoi in nature as a straight line extension of growth in productivity can be applied in the region westward of the Tone River, it cannot be applied in Kagoshima and the region northward from the Tone River. Ancient tombs were established at roughly the same time in regions where the Yayoi culture was politically socialized after agricultural socialization, and in regions where political socialization did not occur but wet rice cultivation with irrigation system was conducted within a comprehensive occupational structure. Contained herein a clue that enables understanding of the establishment of ancient tombs. |
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書誌情報 |
ja : 国立歴史民俗博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Japanese History 巻 178, p. 85-120, 発行日 2012-03-01 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国立歴史民俗博物館 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0286-7400 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00377607 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun8/index.html#no178 | |||||
関連名称 | 第178集 収録論文 タイトルリスト | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 開館30周年記念論文集 I | |||||
言語 | ja | |||||
見出し | ||||||
大見出し | Special Issue for the 30th Anniversary of National Museum of Japanese History I | |||||
言語 | en |