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  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第35集

絵画から記号へ : 弥生時代における農耕儀礼の盛衰(Ⅰ. 歴史研究方法の模索)

https://doi.org/10.15024/00000488
https://doi.org/10.15024/00000488
4358b1e8-e1aa-4dfa-a832-c4da0f310769
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_035_02.pdf kenkyuhokoku_035_02.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-01
タイトル
タイトル 絵画から記号へ : 弥生時代における農耕儀礼の盛衰(Ⅰ. 歴史研究方法の模索)
言語 ja
タイトル
タイトル From Figure into Sign(I. APPROACH TO THE METHOD OF STUDY OF JAPANESE HISTORY)
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15024/00000488
ID登録タイプ JaLC
著者 春成, 秀爾

× 春成, 秀爾

ja 春成, 秀爾

ja-Kana ハルナリ, ヒデジ

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Harunari, Hideji

× Harunari, Hideji

en Harunari, Hideji

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近畿地方の弥生V期(2世紀)の壺形土器には,円形,直線形,三叉形,弧形などの記号を,箆描き沈線や竹管紋・浮紋で表現した例が知られている。これらの記号の大部分は,当初から抽象化された記号として出発したとする説が有力である。
その一方,先行するIV期(1世紀)の土器や銅鐸には,鹿を筆頭に建物,鳥,人物,船などの具象的な絵画が描かれている。画題の出現頻度によると,鹿と建物または鹿と鳥を主題とする神話・儀礼が存在したことを推定しうる。
円形にせよ,直線形にせよ,個々の記号には多くの変異が存在する。IV期の絵画も同様に画題ごとに変異があり,鹿・建物や船は,写実的なものからそうでないものへと順を追っていくことができる。そして,記号もまた複雑なものから単純なものへと辿っていくことが可能である。そこで,表現の省略が進んでいるが画題を特定できるものと,個々の記号のうち複雑な形状をもつものとを比較すると,鹿から円形記号へ,建物から直線形記号へ,船から弧形記号へ,というように,絵画と記号が連続する関係にあり,絵画の大幅な省略によって記号が成立したことが判明する。
こうして,V期においても,鹿と建物または鳥を対合関係とする神話・儀礼が存続したことを推定できる。記号はVI期(3世紀)になると消滅する。
絵画から記号へ,そしてその消滅は,農耕儀礼のために手間をかけて土器を作り,儀礼そのものも時間をかけて念入りにおこなう段階から,農耕儀礼の実修にあれこれ省略を加えて時間をかけなくなる段階への移行,すなわち集団祭祀の衰退を意味している。絵画をもち農耕儀礼の場で用いる「聞く銅鐸」が政治的儀礼に用いる「見る銅鐸」へと変質するのも,その一環である。それは,特定の親族あるいは首長の顕在化を表す墳丘墓の発達に示される政治的儀礼の比重の増大に起因するものであった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 It is widely acknowledged that several numbers of pots of Yayoi V (2c. AD), Kinki district in particular bear seemingly incidental geometoric design. They are, namely, circular, rectilinear, triaxial, arc in shape. An ordinary interpretation is that they have been appeared as a series of signs of some unknown purpose.
Prior to these signs, a series of more expressive figures is depicted on Dôtaku (bronze bell) as well as pottery in Yayoi Ⅳ (1c. AD). A considerable range of variation is involved in the combination of these figures. Two major strains can be mentioned however: deer appears to be the major figure in the one, bird in the other. Further subdivision reveals such combination as deer with silo, and with bird in the former, bird and/or feathered man with boat, and with silo, in the latter. It can be conceived that these figures are the representation of a series of myths and ritual feasts.
Notable variation is observed among the signs of Yayoi V: from the very intricated to the most simple ones. Similar variation is involved among the figures of Yayoi Ⅳ; from the most expressive ones to those close to signs. A seriational shift can be observed, in which a figure is simplified in sequence. Thus the author believes that it is feasible to see a link between the figure and the sign, when a close comparison is made between the least expressive figure and the most intricated sign. The comparison seems to suggest a series of shifts: deer turns into circle, silo into rectilinear lines, boat into arc. This enabled the author to infer that the myths and/or rituals of the same context have been survived through Yayoi V, only to be abolished in Yayoi Ⅵ (3c. AD).
Following interpretation can be provided for the shift mentioned above. Prosperious figurative representation in the earlier stage would reflect laborious pottery production to prepare for an agralian feasts. Consequent rituals, of course, would have devoured much labour to be executed in great precision. Least prosperious geometric representation in the later stage would, naturally, reflect the decline of such rituals. This can be paraphrased as a decline of communal feasts. It can be paralleled with a transition in Dôtaku.
The so-called Auditory Dôtaku in the earlier stage, in which sonic function has been preponderent among the others, are provided with figurative representation, to be deviced in agralian communal feasts. Such representation are totally nihilized among the so-called Visibility Dôtaku which are megalosized to give oppressive impression to the attendants of political ceremonies. The transition is the one of the results of out-growth of a political operations sponsored by the chieftains. The process is represented on, in another respect the development of the incipient tumuli, constructed to dispose the chieftains and their kin.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 35, p. 3-65, 発行日 1991-11-11
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun2/index.html#no35
関連名称 第35集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 創設10周年記念論文集
言語 ja
見出し
大見出し Special Issue for the 10th Anniversary of National Museum of Japanese History
言語 en
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Ver.1 2023-05-15 15:32:50.626349
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