ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • コミュニティ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第35集

唐礼継受に関する覚書 : 地方における儀礼・儀式(Ⅲ. 世界のなかの日本歴史)

https://doi.org/10.15024/00000506
https://doi.org/10.15024/00000506
2ac00668-336f-433d-b19c-3a9cdf69eca5
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_035_20.pdf kenkyuhokoku_035_20.pdf (444.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-01
タイトル
タイトル 唐礼継受に関する覚書 : 地方における儀礼・儀式(Ⅲ. 世界のなかの日本歴史)
言語 ja
タイトル
タイトル Memorandum on Transmission of Tang Ceremonies : Rites and Ceremonies in the Provinces(III. JAPANESE HISTORY IN THE CONTEXT OF WORLD HISTORY)
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15024/00000506
ID登録タイプ JaLC
著者 古瀬, 奈津子

× 古瀬, 奈津子

ja 古瀬, 奈津子

ja-Kana フルセ, ナツコ

Search repository
Furuse, Natsuko

× Furuse, Natsuko

en Furuse, Natsuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本古代における儀式の成立は,律令国家の他の諸制度と同様に,唐の影響なしには考える事はできない。しかし,律令の研究に比べると,唐礼の継受のあり方や唐礼との比較研究は遅れている状況にある。そこで,本稿においては,地方における儀礼・儀式について取り上げ,規定・実態の両面から唐礼との関係を考察し,唐礼継受の一側面を明らかにしたい。
まず,平安時代初期に編纂された日本の儀式書には,唐礼とは異なり,地方の儀礼・儀式に関する規定がないことについて,その背景として,唐と比較すると日本の支配構造が中央集権的ではなく,官僚制が地方の末端まで徹底せず国司に委任された部分が多いことを指摘し,そのため中央で地方の儀礼・儀式の細則まで規定しなかったことを述べた。特に,平安初期以降は地方政治の国司請負体制が成立するので,この傾向はより顕著になる。地方における儀礼・儀式の細則については,平安初期以降,国ごとに国例が作成されたと考えられるが,日本の場合,諸国の例にあわせて国例が作られるため,中央で一律に統制しなくとも実際には大きな違いはなかったと推測される。
次に,地方における儀礼・儀式の実態をみていくと,『大唐開元礼』の将来や,遺唐使の実地の見聞が蓄積されたことなどによって,中央においては奈良時代末から平安時代初期にかけて儀式と儀式の場の唐風化が進み,唐礼継受の第2期を迎えるが,地方においても同様な状況を指摘できる。「下野国府跡出土木簡」にみえる「政始」の儀式が,『大唐開元礼』巻126の地方官初上儀の「判三條事」を継承したものであること,9世紀には国庁の前殿が消滅し,前庭が拡大したことなどをあげ,国司が儀式の唐風化を地方へ持ち込んだことを指摘した。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The establishment of ceremonies in ancient Japan, together with other systems of the legal state, cannot be discussed without considering the influence of Tang Compared with the study of statute, however, the study of how Tang ceremonies were passed on, and comparative studies of Japanese ceremonies with those of Tang fall far behind. This paper deals with rites and ceremonies in the provinces, and examines their relationship with Tang ceremonies, from the viewpoints of regulations and reality, to clarify one aspect of how Tang ceremonies were passed on.
First of all, Japanese ceremony books edited in the early Heian period do not contain regulations on rites and ceremonies in the provinces. As background to this, it can be said that the Japanese administrative system was not as centralized as that of Tang. Bureaucracy did not reach the rank and file in the provinces, and many aspects of authority were delegated to provincial governors. Because of this, the central government did not stipulate detailed regulations on rites and ceremonies in the provinces. In particular, after the early Heian period, the system of entrusting local politics to provincial governors was established, and this tended to become more and more common. Customary laws were formed in each province from the early Heian period onwards and detailed regulations concerning rites and ceremonies came to be stipulated in them. In Japan, provinces followed other provinces' examples, so it may be supposed that in fact there was not a great deal of difference, even if the central government did not enforce uniform regulations.
Secondly, when the “Great Tang Kaigen (name of era) Ceremony Book” was brought to Japan, and the personal experiences of Kentōshi (Japanese envoys to China) were accumulated, the central government imitated the way of Tang for ceremonies and ceremonial sites from the end of the Nara period to the early Heian period. This was the second stage in the transmission of Tang ceremonies. A similar situation can be found in the provinces. The ceremony of “Commencing business” seen on the “mokkan (narrow strip of wood on which an official message was written) excavated from the remains of the provincial office of Shimotsuke” was the handing-down of the rites on the occasion of the provincial governor's first attendance at his provincial office, shown in volume 126 of the “Great Tang Kaigen Ceremony Book”. In the 9th century, the front building of the provincial office disappeared and the front yard was expanded. This paper points out these examples of Chinese customs brought to the provinces by provincial governors.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 35, p. 511-526, 発行日 1991-11-11
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun2/index.html#no35
関連名称 第35集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 創設10周年記念論文集
言語 ja
見出し
大見出し Special Issue for the 10th Anniversary of National Museum of Japanese History
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:33:20.689425
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3