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アイテム
絡繰師大野弁吉の伝承的世界とその構造 : 幕末の都市伝説(Ⅴ. 生活文化史への視点)
https://doi.org/10.15024/00000519
https://doi.org/10.15024/0000051973d48707-cf7d-4688-9197-e501ac7f3f15
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kenkyuhokoku_036_10.pdf (1.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-04-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 絡繰師大野弁吉の伝承的世界とその構造 : 幕末の都市伝説(Ⅴ. 生活文化史への視点) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Legendary World of a Mechanic, Oono Benkichi and its Structure : Urban Legend in the Last Days of the Tokugawa Regime(V. PERSPECTIVES ON CULTURAL HISTORY) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15024/00000519 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
小林, 忠雄
× 小林, 忠雄× Kobayashi, Tadao |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 江戸を中心とした近代科学のはじまりとしての合理的思考の脈絡について,近年は前近代論としてさまざまなかたちで論じられている。加賀の絡繰師大野弁吉については,これまでその実像は充分に分かってはいない。本論文はこの弁吉にまつわる伝承的世界の全貌とその構造について,弁吉が著した『一東視窮録』を通して検証し,幕末の都市伝説の解明を試みたものである。 弁吉は江戸後期に京都に生まれ長崎に遊学し,あるオランダ人について西洋の医術や理化学を学んだという。その後加賀国に移り住み,絡繰の茶運人形やピストル,ライター,望遠鏡,懐中磁石や測量器具,歩度計などを製作した。 『一東視窮録』の表紙にはシーボルトらしい西洋人の肖像画とアルファベットのAに似た不思議な記号が描かれている。しかし,この西洋人は不明であり,またA形記号は,18世紀のイギリスで始まったフリーメーソンリーの象徴的記号に似ている。この書物には舎密術(化学)・科学器具・医術・薬学・伝統技術等々が記録され,特に写真術についてはダゲレオタイプと呼ばれた銀板写真法の技術を示したものであった。 こうしてみると,『一東視窮録』の記載はメモランダムであり,整合性のある記述ではない。いずれにしろ弁吉の伝説のように,その実態が茫洋としていること自体が,本格的な西洋窮理学の本道をいくものではなかった。そして,幕末期の金沢には蘭学や舎密学・窮理学あるいは開国論を議論しあう藩士たちの科学者サロンがあり,弁吉もその中の一員であったと考えられる。そして弁吉の所業は,小江戸と称された城下町金沢の近世都市から機械産業を基軸とした近代都市へと,その都市的性格を変貌するなかで,まったく都市伝説と化していった。それは柳田國男が表現した「都市は輸入文化の窓口である」という都市民俗の主要なテーマに沿ったものとして理解できる。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In recent years, the connection of Western technologies and rational thought with the starting point of modern Japanese science centered in Edo has been discussed in various forms, in a pre-modern-age argument. We do not have a true image of the mechanic, OONO Benkichi in Kaga, apart from the knowledge that he made the most of Western science to surprise his contemporaries. This paper aims to investigate the whole world of legend concerning this Benkichi and its structure, through his book “Ittoshikyuroku”, and to clarify an urban legend of the last days of the Tokugawa regime. It is said that Benkichi was born in Kyoto in the later Edo period, and went to Nagasaki as a young man to study western medicine and physical chemistry from a Dutchman. Then, he moved to the fief of Kaga, and there enjoyed a close friendship with a rich merchant, ZENIYA Gohei. Of Benkichi's works, a teaserving marionette, revolver, lighter, telescope, pocket magnet, measuring apparatus, pacemeter, and so on, have been handed down, and he is said to have used electricity. A portrait of a Westerner, who looks like Ph. F. von Siebold, and a strange symbol resembling the English letter “A” are drawn on the cover of “Ittoshikyuroku”. However, this Westerner has not yet been identified, as Benkichi's remedies for eye disease did not include a pupil-opening medicine, which was reportedly introduced by Siebold. The “A”-shaped mark resembles the symbolic sign of Freemasonry, which was established in England in the 18th century. This book includes records on chemistry, scientific apparatus, medical art, pharmacology, traditional technologies, and so on. When these were checked and analyzed together with his legend which involves the manufacture of strange apparatus such as marionette or camera, and remedies for mental diseases, it was found that they were copied from the “Karakuri-zui” (collection of mechanical drawings) by HOSOKAWA Hanzo, and his photography was silver-plate photography, or Daguerreotype. As seen above, the description in the “Ittoshikyuroku” were only memorandam, rather than a consistent statement. In any case, the fact that the real image of the legendary Benkichi remains elusive shows that his technologies did not join the main flow of full-scale Western pyhsical studies. In Kanazawa, in the final days of the Tokugawa regime, there was a scientific salon of Samurai belonging to the Kaga-han(fief), who discussed Dutch studies, chemistry, physics, and argued about opening the country to foreign intercourse. Benkichi seems to have been a member. His activities became a complete urban legend through the transition of the character of the city of Kanazawa from an early modern castle town called “Small Edo” in the final days of the Edo period, to a modern city based on machine industry. This was because his activities were in line with the main theme of city folklore as propounded by YANAGITA Kunio that “a city is a window for imported culture”. |
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書誌情報 |
ja : 国立歴史民俗博物館研究報告 en : Bulletin of the National Museum of Japanese History 巻 36, p. 295-332, 発行日 1991-11-11 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国立歴史民俗博物館 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0286-7400 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00377607 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun2/index.html#no36 | |||||
関連名称 | 第36集 収録論文 タイトルリスト | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 創設10周年記念論文集 | |||||
言語 | ja | |||||
見出し | ||||||
大見出し | Special Issue for the 10th Anniversary of National Museum of Japanese History | |||||
言語 | en |