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  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第48集

生業からみた縄文から弥生

https://doi.org/10.15024/00000599
https://doi.org/10.15024/00000599
d5a2a68f-6135-4833-a15e-e9246b28434d
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_048_01.pdf kenkyuhokoku_048_01.pdf (2.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-01
タイトル
タイトル 生業からみた縄文から弥生
言語 ja
タイトル
タイトル Jōmon to Yayoi as Seen through Subsistence
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15024/00000599
ID登録タイプ JaLC
著者 藤尾, 慎一郎

× 藤尾, 慎一郎

ja 藤尾, 慎一郎

ja-Kana フジオ, シンイチロウ

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Fujio, Shin'ichiro

× Fujio, Shin'ichiro

en Fujio, Shin'ichiro

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は西日本における縄文時代後・晩期から弥生時代前期にかけて,植物質食糧獲得の手段がどのように変化するか検討したものである。後・晩期には雑穀・穀物を対象とした栽培の存在が主張されてきたが,考古学的にも自然科学的にも決め手にかける状況が続いている。原因はこの時期にみられる考古学的な変化が,水稲栽培が始まるときにみられる変化ほど直接的でないことにあるので,後・晩期における考古学的な変化が縄文文化の枠内だけで説明できるのか,説明できないのか調べる必要がある。
そこで土器と石器を中心に考古学的な変化を再整理し,変化を引き起こした社会背景を検討した結果,従来からいわれているような東日本縄文文化の伝播による内的発展だけでは説明できない部分のあることがわかり,朝鮮畑作文化の影響を受けている可能性が考えられた。東日本からの文化伝播は集団的・組織的な人の移動を伴うので道具・技術・精神文化の面において考古学的な変化を把握できる。しかし後者にはそのような変化がみられない。それは朝鮮畑作文化が前期から続いている大陸と縄文社会との情報交流の中で伝わったため,道具・技術・精神文化が体系的に伝わらなかったことと,母体となった朝鮮畑作文化自身が網羅的な混合農耕だったこともあって,縄文時代の特定の生業に偏らない網羅的な食糧獲得システムとうまく適合したからと考えられる。道具は在来のものがわずかに変容する程度で新しい道具の出現や組成の変化というかたちではあらわれにくかったのである。それに対して水稲栽培を中心に位置づける水稲農耕文化の伝播は組織的・集団的な人の移動を伴ったものだったので,道具や石器組成,精神文化の面も含めて大きな考古学的な変化として捉えられるのである。
縄文時代に穀物栽培は存在しても生産基盤の中心に位置づけられることはないが,弥生時代は水稲栽培が特定の生業として選択され生産基盤の中心となる。縄文から弥生への転換は栽培を含む網羅的な生業体系から穀物栽培を中心とする選択的な生業体系への変化に特徴づけられるのである。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper deals with how the method of plant food obtaining changed from the Late-to-Final stage in Jōmon period to the Early stage in Yayoi period in Western Japan. Although it has been continued that the cultivation of minor grains and cereals existed in this period, no decisive evidence has been found in either archaeology or natural science. This is because archaeological changes in this period were not so conspicuous as those which occurred when wet rice cultivation began. Therefore, it is necessary to look into the question of whether or not the archaeological changes in the Late and Final stage in Jōmon Period can be explained solely within the framework of the Jōmon culture.
Thus, I took a fresh look at the archaeological changes, focussing mainly on pottery and stone tools, and examined the social background that caused the changes; and I found that there existed something that could not be explained simply by domestic development caused by the transfer of the Eastern Japanese Jōmon culture complex, as has been so far maintained. Studies showed that this could be considered to be a change caused by the influence of Korean field farming culture. Since cultural transfers from Eastern Japan might have occurred together with the collective and organizational movement of people, archaeological changes can be recognized in tools, technology, and rite. However, such latter changes were not seen. The reason for this may be considered as follows: Since Korean field farming culture was transferred through exchanges of information between the Continent and Jōmon society continuing from the previous period, things like tools, technology, and ideas were omitted. Since the parent Korean field farming culture was a comprehensive mixed agricultural culture, it fit well with the comprehensive food acquisition system of the Jōmon period, which did not lean to any specific means of subsistence. Existing tools changed a very little, but the change did not appear in the form of new tools or changes in the composition of stone tools. In contrast to this, the transfer of wet rice agricultural culture, which centered around paddy-rice cultivation, was accompanied by an organizational and collective movement of people, and was thus recognized as a great archaeological change in several aspects, including tools, the composition of stone tools, and spiritual culture.
Consequently, if cereal cultivation did exist in the Jōmon period, it cannot be ranked as the central basis of production, while wet-rice cultivation was selected as a specific means of subsistence in the Yayoi period, and must be considered the central basis of production. The shift from the Jōmon period to the Yayoi period is characterized by the shift from a comprehensive system of subsistence, including cultivation, to a selective system of subsistence.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 48, p. 1-66, 発行日 1993-03-25
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun2/index.html#no48
関連名称 第48集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-05-15 15:31:09.864094
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