ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • コミュニティ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立歴史民俗博物館研究報告 (冊子版 : ISSN 0286-7400 オンライン : ISSN 2759-453X)
  2. 第225集

[論文] 風景図蒔絵プラークの原図と技法について

https://rekihaku.repo.nii.ac.jp/records/2739
https://rekihaku.repo.nii.ac.jp/records/2739
3cb7b128-9a55-42ad-b526-485fff994747
名前 / ファイル ライセンス アクション
kenkyuhokoku_225_12.pdf kenkyuhokoku_225_12.pdf (4.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-01
タイトル
タイトル [論文] 風景図蒔絵プラークの原図と技法について
言語 ja
タイトル
タイトル [Article] Techniques and Original Pictures of Lacquer Plaques with Landscape
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 輸出漆器
キーワード
主題Scheme Other
主題 プラーク
キーワード
主題Scheme Other
主題 銅版画
キーワード
主題Scheme Other
主題 ローマ景観図
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 export lacquer
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 plaques
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 copper engraving
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 views of Rome
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 日高, 薫

× 日高, 薫

ja 日高, 薫

ja-Kana ヒダカ, カオリ

Search repository
Hidaka, Kaori

× Hidaka, Kaori

en Hidaka, Kaori

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,18世紀末から19世紀初頭にかけて制作された西洋銅版画写しの輸出漆器のうち,風景を表したプラークに注目し,その原図と技法に関して検討を加えることによって,輸出漆器特有の問題の一端を示すことを目的とする。筆者はかつて,肖像図蒔絵プラケットの原図となった銅版画の同定と,両者の比較に基づいて,それらの制作事情に関する考察を加えたことがある。今回は,同様の手法で,風景図蒔絵プラークの特徴について考察し,一連の漆器に共通する問題を抽出したい。
風景図蒔絵プラークの中で,共通する画家による銅版画を原画とする作例として,フランス人画家ジャン・バルボーが手がけた版画集に基づいたローマ景観図蒔絵プラークのシリーズを紹介し,多くの作例がまとまって注文された可能性を指摘する。さらに,ロシアの画家マハエフにちなんだ銅版画による作例を取り上げることにより,原図となった版画が蒔絵制作に際してどのように用いられたかを考察する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Among the export lacquere copies of Western prints made between the late 18th century and the early 19th century, this paper focuses on the plaques showing famous cityscapes or buildings, thus investigating their techniques and original pictures to elucidate part of the issues peculiar to exported lacquerware. In the past, I have conducted studies to identify engravings that became the original pictures for laquer plaquettes of portraits and compare the prints with the laquer plaquettes to clarify their production conditions. I have thus employed the same approach to study the distinctive characteristics of lacquer plaques of landscape scenes, with the aim of extracting issues that a series of lacquerware have in common.
Among the lacquer plaques with landscape, I have introduced the series of lacquer plaque with views of Rome on the collection of prints made by Jean Barbault, a French artist. Further, I have deduced that many examples were possibly requested together. Considering the case of engravings associated with Makhaev, a Russian artist, I have discussed how the prints were used as original pictures in the making of the lacquer art.
書誌情報 ja : 国立歴史民俗博物館研究報告
en : Bulletin of the National Museum of Japanese History

巻 225, p. 243-269, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 国立歴史民俗博物館
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0286-7400
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00377607
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun9/index.html#no225
関連名称 第225集 収録論文 タイトルリスト
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し [共同研究] 学際的研究による漆文化史の新構築
言語 ja
見出し
大見出し [Collaborative Research] New Organization of Japanese Lacquer Culture History Through an Interdisciplinary Study
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:59:37.428873
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3